Universiteit Leiden

nl en

Jara Verkleij over een cursus Zweeds

Jara Verkleij werkt als diplomaat op de ambassade in Stockholm en heeft hiervoor een cursus Zweeds gevolgd bij het Academisch Talencentrum.

Van horeca-Zweeds naar praten over winterbanden

'Voor mijn werk ben ik naar Zweden verhuisd. Ondanks dat Engels en Nederlands de gangbare talen zijn op de werkvloer, wilde ik me ook graag in het Zweeds verdiepen. Het is niet alleen een manier om jezelf verstaanbaar te kunnen maken; taal leert je ook veel over hoe een samenleving functioneert, over omgangsvormen, over tradities (en dat zijn er nogal wat!). Dus leuk, interessant, en heel nuttig om te doen.

Inmiddels is mijn horeca-Zweeds uitstekend, kan ik Zweedse kranten lezen, bespreek ik dagelijkse beslommeringen met de buren in het Zweeds, en heb ik in het Zweeds winterbanden onder mijn Volvo laten zetten. Niet slecht, eller hur!'

Oefening baart (een soort van) kunst

'Ik heb elke week 2 uur online privéles, en dat werkt goed. Het is natuurlijk heel luxe dat ik volledig het tempo kan bepalen, maar ook kan aageven welke grammatica ik graag nog een keer doorneem, welke oefeningen ik wil herhalen… En ongestoord fouten kunnen maken, maar altijd juist gecorrigeerd worden, is ook prettig. Zo heb ik tijdens de cursus eindeloos geoefend op de subtiele maar zeer fundamenteel verschillende manieren van i, u en y uitspreken. Maar oefening baart (een soort van) kunst!

Ik ga met plezier naar de les en leer elke week nieuwe dingen. Het kost me ook veel energie, maar dat betekent dat ik aan het werk ben. En er is niets mis mee om een beetje een streber te zijn! Tijdens de les gebruiken we het lesboek van Rivstart als leidraad, waarbij we grofweg elke week een hoofdstuk behandelen. Dat betekent dat ik ook best wat huiswerk maak, maar hoe meer je zelf studeert, hoe sneller en beter het gaat. We beginnen altijd met een kort gesprek over het weekend of het nieuws, en die gesprekken worden steeds langer – en boeiender. Twee uur les per week alleen is niet genoeg om verder te komen, dus probeer ik veel te praten, lezen en luisteren buiten de lessen om. Er is een overdaad aan leuk oefenmateriaal waar docenten graag over adviseren.'

'Taal leert je ook veel over hoe een samenleving functioneert'

Aandacht voor taal én cultuur

'Tijdens de taalcursus leer ik ook over de Zweedse cultuur. Er zijn veel leuke anekdotes over de Zweedse samenleving, zoals het ontstaan van nationale Wafeldag door het verbasteren van vårfrudagen (Onze lieve vrouwedag) naar våffeldagen.

Daarnaast blijkt het in gesprek met Zweden beleefd te zijn om het hoorbaar te maken dat je naar iemand luistert, door steeds heel korte terugkoppeling te geven. En dat kan op veel verschillende manieren: ja, ah, jaha, precis, juste, visst, nähä, en ga zo maar door. De meest opmerkelijke variant is geen woord, maar een geluid dat je maakt door luid en kort in te ademen, of zelfs te doen of je kort aan rietje zuigt. Ik heb me maar over mijn gêne heen gezet, want er is geen betere manier om hier te integreren.'

Het Academisch Talencentrum

Het Academisch Talencentrum (ATC) is het talencentrum van de Universiteit Leiden. Als oudste universitaire talencentrum in Nederland bieden wij taalonderwijs aan in een groot aantal talen, zowel voor beginners als gevorderden. Alle cursussen zijn met veel zorgvuldigheid samengesteld en gericht op verschillende taalvaardigheden (spreken, schrijven, luisteren en lezen), waarbij ook culturele aspecten aan bod komen. Onze docenten zijn gespecialiseerd in taalonderwijs aan hoger opgeleiden. Kwaliteit van het onderwijs staat bij ATC voorop. De reguliere cursussen starten in februari en september. Daarnaast biedt het ATC ook (semi-) intensieve cursussen en trainingen op maat aan.

Klik hier voor meer informatie over het Academisch talencentrum
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.