Universiteit Leiden

nl en

Welk compliment wil jij je leraar geven?

Op 5 oktober is het de Dag van de Leraar: een dag om je leraar in het zonnetje te zetten en om wat extra waardering te tonen. Iedereen heeft vast wel een leraar die je is bijgebleven of aan wie je een speciale herinnering hebt. Naar aanleiding van deze dag vroegen we leerlingen te schrijven over hun docenten aan de hand van drie vragen. Daarop kregen we bijna 300 reacties.

Lachen en leren tegelijk

Wat vind je fijn tijdens de lessen en wat wil je graag zo behouden? Dit vroegen wij aan ruim 300 leerlingen. Hierbij een greep uit de vele antwoorden en complimenten die we lazen.

Welk compliment zou je je favoriete leraar geven?

Leerlingen vinden het blijkbaar vooral fijn als de leraar op een begrijpelijke en boeiende manier de lesstof uitlegt. Bovendien vinden  ze het belangrijk dat ze altijd al hun vragen aan de docent mogen stellen.

  • U legt leuk uit op een originele manier, zodat de leerlingen het op een andere manier bekijken en daardoor beter begrijpen.
  • U legt alles goed en op een leuke en verhalende manier uit.
  • U raakt niet geïrriteerd als iemand het niet gelijk snapt.
  • Ik heb altijd zin in uw lessen.

Een goede docent is…

Over deze stelling hadden leerlingen veel ideeën. Een goede docent is grappig, maar moet tegelijkertijd ook goed orde kunnen houden: lachen en leren tegelijk is eigenlijk de perfecte combinatie. Leerlingen benadrukken ook het belang van het opbouwen van een goede band met de klas. Een docent moet zich immers in de leerling kunnen verplaatsen en geduldig zijn. En dan natuurlijk het huiswerk. Het wordt altijd gewaardeerd als dat niet te veel op het programma staat.  

  • Iemand die op een leuke manier lesgeeft, zodat je niet eens doorhebt dat je echt dingen aan het leren bent.
  • Een halve ouder en een halve vriend(in).
  • Iemand die streng is, maar ook grappig en veel begrip voor ons als leerlingen toont.
  • Een docent die merkt wanneer het niet goed met je gaat en je daarbij helpt. Daarnaast moet je met een goede docent kunnen lachen, maar er moet ook hard gewerkt worden dus af en toe streng zijn is geen probleem.

Beschrijf een situatie waarin een docent jou verder heeft geholpen.

Leerlingen noemden vaak een situatie die niet direct betrekking had op het uitleggen van de lesinhoud. Leerlingen waarderen het vooral als een docent ze een tweede kans wil bieden of ze ondersteunt op persoonlijk vlak als dat nodig is.

  • Ik durf niet veel te praten in de klas, en mijn docent kwam soms na de les naar me toe en moedigde me aan om meer voor mezelf op te komen.
  • U zorgt ervoor dat de klas iets losser komt en iedereen zich op zijn gemak voelt. Waardoor de sfeer in de klas gezellig is in plaats van saai.
  • Ik had het een paar jaar heel zwaar op school en mijn docent heeft me er zeker doorheen geholpen door mee te denken.
  • Door altijd als je nog een beetje vragend keek, te vragen of ik het begreep en het opnieuw uit te leggen tot ik het wel snapte. Hij deed ook alsof het heel normaal was dat je soms iets niet in 1 keer begreep en hierdoor durfde iedereen veel meer vragen te stellen.
Hilke Hoogenboom
Hilke Hoogenboom

Een docent aan het woord over lesgeven

Hilke Hoogenboom vindt het zo leuk om leraar te zijn dat ze haar beroep als leraar Klassieke talen combineert met voorlichter bij de lerarenopleiding van het ICLON om studenten enthousiast te maken voor het beroep.

Waarom ben je leraar geworden?

‘Er zijn meerdere redenen waarom het docentschap in mijn ogen zo mooi is. Ik vind het erg leuk om met leerlingen te werken: zij geven altijd weer nieuwe inzichten in je vakgebied en zorgen ervoor dat geen enkele lesdag saai verloopt. Het is voor mij een mooi moment als ik leerlingen kan introduceren in de wondere wereld van de Griekse en Latijnse taal en cultuur. Hun reacties op mythes en andere mooie verhalen zijn goud waard. In mijn lessen probeer ik leerlingen meer cultureel bewustzijn bij te brengen en bij te dragen aan hun algemene ontwikkeling.’

Wanneer is een lesdag voor jou geslaagd?

‘Een geslaagde lesdag ziet er niet altijd hetzelfde uit. Soms is een lesdag al geslaagd als ik één leerling wat meer zelfvertrouwen heb kunnen geven. Dit hoeft niet altijd op vakdidactisch gebied te zijn, maar kan ook slaan op hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Ik ga ook met een goed gevoel naar huis, als ik het idee heb dat ik (in ieder geval een groot) deel van de klas heb kunnen enthousiasmeren: snappen ze het allemaal en hebben ze een succeservaring gehad?’

Vertel eens iets over je opleiding

‘Zelf ben ik met mijn opleiding begonnen in coronatijd, toen het hele land in lockdown zat. Dat was pittig, maar ik vond het erg fijn dat ik vanuit het ICLON voldoende steun en tips kreeg om de lessen online  vorm te geven. Toen de scholen weer open gingen, was ik enorm opgelucht: eindelijk meer persoonlijk contact met de leerlingen en de ‘echte’ onderwijservaring waar ik al zoveel over had gehoord!’

Welk mooi moment heb je meegemaakt bij het lesgeven?

‘Er zijn vele kleine geluksmomenten geweest in mijn loopbaan in het onderwijs. Toch blijven sommige dingen je bij, zoals de vele bedankjes en cadeautjes die ik aan het eind van vorig schooljaar van de leerlingen ontving. Of het wekelijkse vraagmoment van een groepje meisjes uit de tweede klas: zij wilden graag de docent beter leren kennen door elke keer een ‘vraag van de week’ te stellen. Een heel leuk initiatief!
Wat ik ook heel mooi vind, is om mee te gaan met excursies. Zo was ik nu al twee keer rondleider tijdens de Romereis van de vijfde klas. Je leert de leerlingen op een andere manier kennen. Dit zorgt vaak voor mooie inzichten die je dan weer kan meenemen in je lespraktijk.
Zo kan ik nog wel even doorgaan: er zijn zoveel leuke momenten te noemen!’

Ga zo door!

Iedere docent is uniek en heeft dus wel een eigenschap of kwaliteit die op het ‘wensenlijstje’ van leerlingen terugkomt. Veel leerlingen merkten op dat hun docenten vooral zo door moeten gaan. Wij kunnen natuurlijk niet anders dan ons bij deze positieve boodschap aansluiten. Om onze waardering voor leraren te laten blijken, zet het ICLON haar docenten en studenten in het zonnetje op de eerstvolgende collegedag op 9 oktober.

Leraar worden?

Heb je interesse in een universitaire lerarenopleiding? Kijk dan welke opleidingstrajecten je bij het ICLON kunt volgen.

Over alle opleidingen worden voorlichtingsbijeenkomsten gehouden.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.