De postkoloniale podcast: poëzie – met Ellen Deckwitz en Robin Block

Poëzie is een vorm van literatuur waarin in het onzegbare in woorden kan worden gevat. Ook in Nederlands-Indië werden er veel gedichten geschreven. Inmiddels is er een generatie woord- en beeldkunstenaars opgestaan die op een nieuwe manier omgaan met het koloniale verleden. Zij gebruiken de oude teksten, beelden en geluiden om op zoek te gaan naar hun eigen identiteit in een postkoloniale samenleving.

In De postkoloniale podcast gaan Rick Honings, Scaliger-hoogleraar, en Coen van ’t Veer, docent-onderzoeker, van de Universiteit Leiden in gesprek met prominente onderzoekers en schrijvers over hun werk in relatie tot het koloniale verleden. Dit keer staat de Indische identiteit in postkoloniale poëzie centraal. In de negende aflevering zijn Ellen Deckwitz en Robin Block te gast.

`

Digital Collections
Vier mannen bij een waringin, circa 1930. Collectie Universiteitsbibliotheek Leiden, KITLV 154696.

Gasten

Ellen Deckwitz is dichteres, schrijfster, theatermaakster en columniste. Ze schrijft onder meer voor NRC Handelsblad. In 2019 publiceerde ze Hogere natuurkunde, een dichtbundel over Nederlands-Indië, de oorlog, en de gevolgen daarvan voor het huidige Nederland. Ze kreeg daarvoor zowel de Herman de Coninckprijs als De Grote Poëzieprijs. In 2022 ontving Deckwitz de Tollensprijs voor haar hele oeuvre.

Robin Block is een dichter, theatermaker en muzikant. Zijn werk begeeft zich op het grensvlak van taal, muziek en performance. Ook maakt hij veel werk over de gedeelde geschiedenis van Nederland en Indonesië. Voor de Nationale Indiëherdenking 2017 schreef hij het gedicht ‘Onderhuidse Oorlog’. Onlangs verscheen zijn nieuwe poëziebundel Handleiding voor Ontheemden (2023).

De postkoloniale podcast

Het koloniale verleden van Nederland staat volop in de belangstelling. In 2020 was het vijfenzeventig jaar geleden dat Indonesië onafhankelijk werd; twee jaar later bood premier Rutte ‘diepe excuses’ aan voor het structureel geweld dat in de dekolonisatieoorlog was gebruikt. In De postkoloniale podcast komen prominente onderzoekers en schrijvers aan het woord en praten we over hun onderzoek/werk in relatie tot het koloniale verleden. Centraal staat de vraag in hoeverre het onderzoek naar (post)koloniale literatuur kan bijdragen aan de verwerking van het koloniale verleden.

Afleveringen

De afleveringen worden gepubliceerd op De postkoloniale podcast, het kanaal van Universitaire Bibliotheken Leiden. Dit is het tweede seizoen en er verschijnen weer zes nieuwe afleveringen. De nieuwste aflevering en de eerdere afleveringen kunnen nu worden beluisterd via de volgende kanalen:

•    Soundcloud
•    iTunes
•    Spotify
•    Castbox

NWO Vidi-project

De postkoloniale podcast is een initiatief van Rick Honings en Coen van ’t Veer. Beiden zijn redacteur van de in 2021 verschenen literatuurgeschiedenis De postkoloniale spiegel. De Nederlands-Indische letteren herlezen en van het wetenschappelijke tijdschrift Indische Letteren. De podcast komt voort uit het door Rick Honings geleide NWO Vidi-project Voicing the Colony. Travelers in the Dutch East Indies, 1800-1945.