Hoe word (en blijf) je een goede docent?

Een goede docent word je door het leren van eigen ervaringen, leren van anderen en het leren van theorie. Met deze boodschap begint Esther de Vrind (hoofd van de Lerarenopleiding bij het ICLON) de startbijeenkomst. Meer dan 200 nieuwe studenten beginnen dit collegejaar met een van de opleidingstrajecten van de lerarenopleiding voor 18 schoolvakken in het voortgezet onderwijs

Voorwaarden voor goed onderwijs

Om docent te worden doorloop je een cyclisch proces, je ontwikkelt je stapsgewijs voortbouwend op wat je al kan en wil, ook na de opleiding. Je analyseert ervaringen met theoretische inzichten en feedback van anderen, en bedenkt hoe je het anders kunt doen. De Vrind laat een lesfragment van haar eigen les Frans zien waarop de studenten mogen reageren. Wat doet deze docent goed en welke ontwikkelpunten zie je? Hierbij de volgende vragen in gedachte houdend: Is het waardevol, is er gelegenheid om te leren, kunnen de leerlingen dit, willen ze het en voelen ze zich veilig genoeg om te leren?

Daarna volgt een lesfragment met het herontwerp, hoe de docent het anders deed in de parallelklas. Na deze lesfragmenten komen twee vuistregels naar voren:

• Bedenk een levensechte taak waarin de leerlingen de woorden die ze geleerd hebben moeten gebruiken. Zo leren ze woorden toepassen, zien ze de samenhang en wordt het relevanter.
  • Kies een werkvorm waarbij álle leerlingen geactiveerd zijn, zodat de (voor)kennis van álle leerlingen wordt geactiveerd.

Vragen aan het leerlingenpanel

Maar wat vinden leerlingen zelf belangrijk voor een docent? Aan wie kun je dit beter vragen dan aan leerlingen zelf? De toekomstige leraren mogen alles vragen aan een panel met leerlingen uit verschillende klassen van verschillende scholen. Wat is jullie favoriete vak en waarom? Wat is een goede docent volgens jullie? Welke werkvormen vinden jullie leuk of juist niet? Zitten jullie op je mobiel in de les en wanneer wel en niet? Hoe streng moet een docent zijn en wat is te streng?

Wat zeiden de leerlingen?

• Fijn als een docent het volle uur goed gebruikt
  • Les krijgen van een docent die actief en energiek lesgeeft en zijn vak leuk vindt
  • Saai om opdrachten in een boek te maken
  • Kahoot!
  • Niet iemand uit de klas sturen zonder reden, bijvoorbeeld omdat iemand moet niezen
  • Wees niet te streng maar ook niet te lief
  • Ik werk liever digitaal want heb een lelijk handschrift
  • Als ik scheikunde begrijp dan kan mijn dag niet meer stuk

Liever streng dan saai

Over het algemeen springt een aantal zaken eruit die de leerlingen belangrijk vinden in een docent en op school. Zo hebben ze liever een strenge docent dan een saaie docent, want een saaie les is echt niet te doen. Blijf vooral in het begin van het jaar streng en geef goed grenzen aan. Het is belangrijk om goed naar de leerlingen te kijken en ze te leren kennen. Opvallend is dat de leerlingen hun docenten liever niet met hun voornaam aanspreken, omdat dit raar voelt, maar ook uit respect. En dan natuurlijk het huiswerk. Dit maken ze toch echt liever op school en bij voorkeur in de les zodat ze de docent nog vragen kunnen stellen. En hun vrije tijd besteden leerlingen het liefst aan hobby’s en leuke dingen doen.