Professor Fergus McNeill benoemd tot gasthoogleraar aan het Instituut voor Strafrecht & Criminologie

Fergus McNeill is benoemd tot gasthoogleraar aan het Instituut voor Strafrecht & Criminologie van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid.

McNeill is hoogleraar Criminology and Social Work bij het Scottish Centre for Crime and Justice Research van Glasgow University. Voordat hij een academicus werd in 1998 heeft hij tien jaar gewerkt in een residentieel rehabilitatiecentrum voor drugsverslaafden en is hij actief geweest als een criminal justice social worker.

In zijn onderzoeken en publicaties heeft McNeill gekeken naar instellingen, gewoontes en uitvoeringen van straffen en het proces van rehabilitatie en re-integratie, met name in gemeenschapscontexten. Van 2012 tot 2016 was hij de voorzitter van COST Action on Offender Supervision in Europe, een actie die gefinancierd wordt door de EU. Meer recentelijk, van 2017 tot 2021, leidde Fergus Distant Voices: Coming Home’, een project met meerdere partners van het Economic and Social Research Council/Arts and Humanities Research Council project dat de re-integratie na een straf onderzoekt door middel van creatieve oplossingen en onderzoeksmethoden. Zijn boek Pervasive Punishment: Making sense of mass supervisionwas de winnaar van de European Society of Criminology’s 2021 Book Prize.

McNeill is aangesteld voor de academische jaren 2023-2024 en 2024-2025. Tweemaal per jaar zal hij voor twee tot drie weken naar Leiden komen om samen te werken met de medewerkers van het instituut.

E-mail:  Fergus.McNeill@glasgow.ac.uk

Telefoon: +44 7795 252823