Nederland heeft geen nationale bloem. Vroege Vogels start verkiezing

Nederland heeft geen nationale bloem en daar wil het radioprogramma Vroege Vogels verandering in brengen. Verschillende experts van Universiteit Leiden zijn betrokken bij de verkiezing.

Update: de shortlist is bekend

De eerste stemronde voor onze nationale bloem is inmiddels gesloten en er zijn nog vijf kandidaten over: de paardenbloem, het madeliefje, de wilde kievitsbloem, het fluitenkruid en de pinksterbloem.

Stemmen kan nog steeds!

Vrijwel elk land heeft een nationale bloem, behalve Nederland. Oostenrijk koos voor edelweiss, de klaproos hoort bij België en de Finnen hebben het lelietje-van-dalen.

‘Maar de tulp is toch onze nationale bloem?’, zullen veel mensen denken. Volgens het radioprogramma niet. De tulp is de nationale bloem van Turkije en Hongarije. Kortom, het is de hoogste tijd om een eigen nationale bloem te kiezen.

Experts van Universiteit Leiden hielpen een longlist samenstellen van bloemen waaruit kan worden gekozen. Norbert Peeters (botanisch filosoof bij Studium Generale Leiden), Rogier van Vugt (hoofd horticultuur bij de Hortus botanicus) en Esmée Winkel (verbonden aan de Hortus Botanicus als botanisch kunstenaar) kozen alleen voor bloemen die ‘op eigen houtje’ in het wild groeien in Nederland. Denk aan het madeliefje, de paardenbloem en fluitenkruid. De tulp is niet terug te vinden op de lijst, want die komt oorspronkelijk niet uit Nederland.

Tot vrijdag 12 mei kun je je stem uitbrengen op de longlist. Op 14 mei wordt de shortlist bekendgemaakt en in de uitzending van 4 juni maakt Vroege Vogels de nationale bloem bekend.