Leiden wint prijs voor beste rollenspel in de Frits Kalshoven International Humanitarian Law Competitie 2023

Ieder jaar organiseren het Nederlandse Rode Kruis en Rode Kruis-Vlaanderen de Frits Kalshoven IHL Competitie. Deze competitie heeft als doel om studenten praktisch bezig te laten zijn met het humanitair oorlogsrecht door lezingen en workshops van experts te volgen, deel te nemen aan real-life simulaties van gewapende conflicten (rollenspelen) en te pleiten tegen andere teams tijdens de Moot Court.

vlnr: Gabriel, Fanny, Emma, Joëlle en Shreya

Op 8-10 maart 2023 vond de 16e editie van de Competitie plaats in Den Haag. Tijdens deze editie namen negen Belgische en Nederlandse universiteiten het tegen elkaar op. Universiteit Leiden werd daarbij vertegenwoordigd door Emma Renglé, Fanny Decaluwé en Gabriel Mota Dinis, alle drie LL.M. studenten Public International Law. Het team heeft de prijs voor beste rollenspel gewonnen, waarin zij advies uitbrachten over militaire doelen en als afgevaardigden van het ICRC een krijgsgevangenenkamp bezochten. De winnaar van de Moot Court was het team van de Universiteit Gent, de tweede plaats ging naar de Universiteit van Amsterdam.

Het Leidse team werd gecoacht door Joëlle Zonjee, onderwijs- en onderzoeksmedewerker aan het Grotius Centre for International Legal Studies, en Shreya Shankar, Advanced LL.M. student Public International Law - International Criminal Law track.