Asscher en Smulders presenteren hun onderzoek aan Siracusa International Institute for Criminal Justice and Human Rights

Op 3 en 4 maart vond de 2e PhD Seminar over internationaal strafrecht, internationale mensenrechten en internationaal humanitair recht plaats aan het Siracusa International Institute for Criminal Justice and Human Rights op Sicilië. Ida Asscher en Anna Smulders, beiden promovenda aan het Grotius Centre for International Legal Studies in Leiden, presenteerden hun onderzoek.

Ida Asscher presenteerde haar onderzoek naar nationaliteitsontneming van buitenlandse terroristische strijders in Syrië en Irak. Zij betoogde dat door buitenlandse terroristische strijders en hun familieleden hun nationaliteit te ontnemen, staten verantwoordelijkheden, potentiële veiligheidsrisico's en een last om terrorisme te bestrijden afschuiven op andere staten. De praktijk van nationaliteitsontneming is uitgebreid onderzocht vanuit het perspectief van internationale mensenrechten. Het gepresenteerde onderzoek van Ida richt zich echter op andere regels en verplichtingen onder het internationaal publiekrecht die buck-passing door middel van nationaliteitsontneming reguleren. Bijvoorbeeld, de verplichting tot samenwerking bij terrorismebestrijding, de verplichting tot heropname van onderdanen en de rol van het begrip van overheersende nationaliteit.

Anna Smulders presenteerde haar onderzoek naar de invloed van desinformatie op het raakvlak tussen recht en wetenschap, waarbij zij voor deze conferentie een internationaal mensenrechtenperspectief koos. Ze richtte zich op 'het recht op wetenschap' en belichtte een aantal problematische aspecten van hedendaagse desinformatie, variërend van aantasting van de toegankelijkheid en betrouwbaarheid van wetenschappelijke informatie tot vertraging van wetenschappelijke vooruitgang en bedreiging van de veiligheid van wetenschappers. Een levendige interactie met het publiek en de stuurgroep leverde waardevolle inzichten op over de weg vooruit met betrekking tot de bredere kwestie van Anna's onderzoek naar hoe het informatierecht van toepassing is op desinformatie.

Meer informatie over het Siracusa International Institute for Criminal Justice and Human Rights