Feit of fabel: mensen met autisme zijn niet sociaal

De helft van de wereldbevolking is introvert en komt afgepeigerd thuis na een borrelavond. De sociale batterij is dan leeg. 'Mensen met autisme hebben een soortgelijke ervaring, maar dan veel intenser,' aldus Boya Li, die onderzoek doet naar emotionele regulatie bij kinderen met autisme en gehoorproblemen. Betekent dit dat mensen met autisme niet sociaal zijn?

Boya Li, onderzoeker

Boya Li: ‘Het klopt dat sommige mensen met autisme niet sociaal zijn, maar dat geldt voor de helft van de wereldbevolking. Wat is daar mis mee? En waarom maakt het zoveel uit als het om autisten gaat?

Waar extraverte mensen sociale interactie zich opgeladen voelen na een gesprek met een grote groep mensen, voelen veel introverte mensen zich juist vermoeid. Autistische mensen hebben een soortgelijke ervaring, maar dan nog intenser.

Zintuiglijke overbelasting

Het is niet zo dat ze onbeleefd willen zijn of anderen willen kwetsen, ze kunnen het gewoon niet helpen dat hun energie op is. Net als de batterij van je telefoon die plotseling leeg raakt, moeten mensen met autisme zich afsluiten en zich terugtrekken uit die sociale interactie, zodat ze zich kunnen opladen.

In feite zijn niet-autistische mensen ook verantwoordelijk voor het feit dat de batterij van autistische mensen snel opraakt. Kijk maar eens rond in onze omgeving: drukke feestjes, bruisende, openbare ruimtes, levendige gesprekken, labyrintachtige gebouwen. Zintuiglijke overbelasting is een uitdaging waar veel autisten dagelijks mee worstelen.

autisme, jasmijn den hoed, overprikkeld
Hoe voelt je brein als je overprikkeld bent? Dat laat kunstenares Jasmijn den Hoed zien in haar kunstwerk 'OvErPRíkKeLd'. Klik op de afbeelding om meer van haar werk te zien.

Zinvol sociaal gedrag

Bovendien is er niet slechts één strikte definitie van ‘sociaal gedrag’. Terwijl niet-autistische mensen misschien de voorkeur geven aan persoonlijke gesprekken of lichamelijke aanraking, voelen autistische mensen zich sneller thuis in schriftelijke of digitale communicatie, deelname aan online gemeenschappen, of gedeelde interesses of hobby's. Dit zijn evengoed vormen van sociaal gedrag en zinvolle vormen van interactie.’

Fabels over autisme

Hoewel autisme zich niet in een hokje laat plaatsen, bestaan er toch hardnekkige fabels over. Deze stereotypes kunnen mensen met autisme in de weg zitten bij het krijgen van een diagnose, het vinden van werk of het leggen van contacten. Psychologen en pedagogen van de Universiteit Leiden doorbreken mythes over autisme die we op sociale media hebben verzameld.

Bekijk alle 8 fabels over autisme ››

NVA Autismeweek