CC BY-SA 4.0 - scientificanimations.com

Waarom slagaderverkalking een auto-immuunziekte lijkt

Slagaderverkalking vertoont grote overeenkomsten met auto-immuunziekten. Onderzoekers van de Universiteit Leiden tonen dit aan in een nieuw onderzoek dat ze publiceerden in het gerenommeerde wetenschappelijk tijdschrift Nature Cardiovascular Research. ‘Deze ontdekking suggereert dat behandelmethodes voor auto-immuunziektes wellicht ook effectief kunnen zijn in het voorkomen en behandelen van hart- en vaatziekten’, aldus medicijnonderzoeker Bram Slütter.

Auto-immuunziektes zoals Multiple Sclerose (MS), reuma en diabetes type I ontstaan doordat het afweersysteem lichaamseigen eiwitten aanvalt. Patiënten die aan auto-immuunziektes leiden krijgen dan ook vaak een behandeling met medicijnen die het immuunsysteem afremmen.

Kans op hartaanvallen en beroertes verminderen

Uit recent klinisch onderzoek blijkt dat het afremmen van ontstekingscellen ook effectief kan zijn in hart- en vaatziekten en dat dit de kans op hartaanvallen en beroertes aanzienlijk kan verminderen. De onderzoekers in Leiden vroegen zich dan ook af of slagaderverkalking wellicht ook een auto-immuunziekte is.

Zelfde T-cel betrokken bij beide ziekten

In samenwerking met het UMC Utrecht, Amsterdam UMC en het Haagse ziekenhuis HMC Westeinde, analyseerden zij de ontstekingscellen in bloed en slagaderverkalkingweefsel van patiënten die een operatie aan de halsslagader ondergingen. Eén type afweercel viel op: de zogenaamde helper-T-cel die een centrale rol speelt bij het ontstaan van auto-immuunziektes. Deze cel was opvallend actief in weefsel dat was aangetast door slagaderverkalking. Daarbij leek de cel als twee druppels water op helper-T-cellen van artritis psoriatica-patiënten. Het lijkt er dus sterk op dat hetzelfde type T-cel dat artritis psoriatica veroorzaakt, ook een rol speelt in het ontstaan van hart- en vaatziekten.

Dat helper-T-cellen een schadelijke rol spelen in auto-immuunziektes was al langer bekend en voor reuma en diabetes type I zijn al verschillende therapieën in ontwikkeling om deze schadelijke T-cellen uit te schakelen. De ontdekking dat deze cellen ook betrokken zijn bij het ontstaan van atherosclerose (slagaderverkalking) maakt het ontwikkelen van een dergelijke therapie voor hart- en vaatziekten ook aantrekkelijk.

Zover is het nog niet, legt Slütter uit. ‘We moeten eerst nog onderzoeken welk eiwit de helper-T-cellen precies aanvallen. Identificatie hiervan is cruciaal. Alleen dan kun je een behandeling ontwikkelen die de T-cellen uitschakelen, en de rest van het afweersysteem ongemoeid laten.’

Lees de gehele Open Access paper in Nature Cardiovascular Research