Promovendus Auke-Florian Hiemstra wint Persoon van het Jaar-verkiezing

Het Leidsch Dagblad heeft Auke-Florian Hiemstra, buitenpromovendus bij Naturalis, benoemd tot winnaar van de Persoon van het Jaar verkiezing 2022. Hij werd door de lezers van het Leidsch Dagblad het meest gewaardeerd en kreeg meer dan elfhonderd stemmen.

Hiemstra, die bij Naturalis onderzoek doet naar hoe dieren plastic gebruiken in hun nesten, was genomineerd voor zijn milieuactivisme. Samen met zijn vriendin Liselotte Rambonnet en een team vrijwilligers bindt hij wekelijks de strijd aan met het plastic in de stad en maakt hij de gracht schoon. Ook heeft hij een kinderboek geschreven over de dieren in stad.

Een van de stemmers prees hem voor deze kwaliteiten, aldus het Leidsch Dagblad:"Hij werkt hard aan een leefbare stad voor mens en dier in Leiden. Hij weet mensen te raken met zijn verhalen en zo maakt hij Leidenaren bewust van het belang van een schonere, en dus mooiere, leefomgeving.’’

Een cartoon als prijs

Als prijs heeft Hiemstra een cartoon ontvangen van Maarten Wolterink.