Professor Mila Versteeg distinguished fellow bij de Afdeling staats- en bestuursrecht

Professor Versteeg is momenteel als Professor of Law verbonden aan Virginia School of Law in de Verenigde Staten, waar ze sinds 2011 als Miller Center Director en Human Rights Program Director onder andere van het Center for Comparative and International Law University van de Virginia School of Law werkt.

Professor Versteeg genoot een juridische en bestuurskundige Ba-opleiding en een rechten masteropleiding (tot meester in de rechten) aan de Universiteit van Tilburg, waarna ze in 2007 enkele jaren een postgraduate studie doorliep aan Harvard Law School in de VS en in 2011 haar proefschrift (D. Phil.) in socio-legal studies dat ze afrondde op het befaamde Balliol College van Universiteit van Oxford in het Verenigd Koninkrijk.

Het onderzoek van professor Versteeg behoort al enkele jaren tot het meest vooraanstaande en innovatieve onderzoek op het terrein van het constitutionele recht wereldwijd. Professor Versteeg is een van de leidende onderzoekers op het terrein van socio-legal studies, empirical (comparative) constitutional law.

Publicaties van haar hand verschenen onder andere in de Harvard Law Review, de Columbia Law Review, de New York University Law Review, de University of Chicago Law Review, de American Political Science Review, de American Journal of Political Science, de Journal of Legal Studies, het Journal of Law and Economics, het American Journal of International Law en het Journal of Law, Economics and Organizations. Een aantal van haar werken is vertaald in het Spaans, Chinees, Portugees en Turks. Haar nieuwe boek How Constitutional Rights Matter won de Best Book Prize voor 2019 en 2020 van de International Society of Public Law en de Best Book Award van de Human Rights Section van de American Political Science Association.

We zijn zeer verheugd met de komst van Professor Versteeg met wie, wanneer ze in Nederland is, onze onderzoekers en studenten in gesprek kunnen gaan over nieuwe richtingen en wegen in het publiekrechtelijke onderzoek. Dat zal zeker een belangrijke bijdrage vormen voor het facultaire onderzoeksplatform Empirical Legal Studies, waarbinnen we de laatste jaren in de faculteit met vereende kracht samenwerken, alsook aan het facultaire onderzoeksprogramma Legitimiteit en effectiviteit van recht en bestuur in een veellagige rechtsorde.

Nadere details over het werk, CV en contactdetails van professor Versteeg