Darinka Piqani over transparantie en het recht op informatie binnen Europees Recht

Van 16 tot 20 januari 2023 was Darinka Piqani op bezoek bij de Rechtenfaculteit van de Universiteit van Tirana (Albanië). Zij gaf een serie colleges over transparantie en het recht op informatie binnen het Europees Recht. Deze colleges werden georganiseerd als onderdeel van de Research Expertise from the Academic Diaspora (READ) Fellowship die Dr. Piqani sinds juni 2022 is aangegaan.

Het READ Fellowship programma wordt gefinancierd door de Albanian-American Development Foundation en wordt uitgevoerd in samenwerking met het Insitute of International Education. Andere onderwijsactiviteiten zijn bijvoorbeeld een reeks colleges bij de Albanian School of Magistrates en de Albanian School of Public Administration die voor maart 2023 gepland staan.

Naast onderwijs, wordt er als deel van de fellowship ook gezamenlijk met Professor Eralda Met’hasani en Andrea Maeliu onderzoek gedaan voor het project ‘Right to information in Albania: Decisions of the Commissioner on the Right to Information and Data Protection and court practice’. Het project houdt zich bezig met het analyseren van de praktijk van de …. Vanuit het perspectief van de standaarden zoals die gesteld zijn door Het Europees, Gerechtshof en Het Europees Gerechtshof voor de Mensenrechten. Daarnaast wordt er als onderdeel van de fellowship ook een handboek gepubliceerd met beslissingen van het Europees Gerechtshof en uit de Albanese rechtspraak en beslissingen van de Commissaris over Het Recht op Informatie en Gegevensbescherming. Ook wordt er een forum georganiseerd over het recht op informatie en een podcast opgenomen over de resultaten van het project. Het project is relevant voor de Albanese juridische context met betrekking op de lopende onderhandelingen over toetreding tussen de EU en Albanië.