Restatement of Labour Law Reeks: nieuw boek over het ontslagrecht

Bij de Duitse uitgever Beck is het derde deel verschenen van een (Engelstalige) reeks boekenreeks getiteld: ‘Restatement of European Labour Law’. Dit deel heeft betrekking op het ontslagrecht. Het boek omvat 36 hoofdstukken met een uitvoerig overzicht van het ontslagrecht in de verschillende Europese landen en een rechtsvergelijkende analyse daarvan.

Het doel van het Restatement-project is om gemeenschappelijke elementen te formuleren in het arbeidsrecht van de Europese landen. Deze regels kunnen dienen tot inspiratie en vergelijking. Het project mikt niet direct op het formuleren van voorstellen voor Europese regelgeving, maar het kan wel bijdragen aan de gedachtenvorming hierover. In de boekenreeks verschenen eerder twee delen over de arbeidsovereenkomst, respectievelijk flexibele arbeidsrelaties. De serie is het product van een studiegroep van het European Labour Law Network. Het netwerk bestaat uit arbeidsrechtexperts uit 36 Europese landen, waaronder alle lidstaten van de EU en EER. Het netwerk is in 2007 opgericht door Guus Heerma van Voss, hoogleraar sociaal recht bij de rechtenfaculteit, samen met prof. Bernd Waas van de Universiteit van Frankfurt. Heerma van Voss was tot 2012 naast Waas mede-coördinator van het netwerk en heeft in dit deel het hoofdstuk over Nederland geschreven.