Moritz Jesse over migratie en vrede in naoorlogs Europa

Dr. Moritz Jesse, (UHD aan het Europa Instituut) was uitgenodigd om een lezing te geven over de invloed die migratie heeft op vrede en stabiliteit in naoorlogs Europa tijdens een masterclass for studenten en medewerkers van de Katholieke Universiteit van Lille in Frankrijk. Tijdens de lezing getiteld: ‘People’s mobility as vector of peace: EU internal and external migration’, reflecteerde Jesse op de invloed die het recht op vrij verkeer als onderdeel van het EU-integratieproces heeft op de stabiliteit en welvaart van het Europese continent na de Tweede Wereldoorlog.

De lezing ging in op de (lange termijn) voordelen van de vrij overschrijdbare grenzen tussen de EU-lidstaten voor zowel ontvangende als uitgaande samenlevingen. Daarnaast werd er aandacht besteed aan het feit dat mogelijk misbruik van het vrije verkeer een probleem is dat moet worden aangepakt. De lezing benadrukte dat vrij verkeer een van de weinig tastbare voordelen en uitdagingen is van de Europese Integratie voor de ‘gewone’ Europese burger. In het verlengde van deze gedachtegang, werd tijdens de lezing ook kritiek gegeven op het feit dat vrij verkeer om te reizen, verblijven en werken in een andere lidstaat niet geldt voor legaal in EU verblijvende personen met een derde landsnationaliteit.

De lezing maakte deel uit van de masterclass ‘Global Actors for Peace – Reassessing Europe’s Ambition', die in september werd gehouden in Lille.