‘Maar hoeveel bacteriën leven er dan op mijn handen?’ Micro-dag in foto’s

Drie dagen lang stond Rijksmuseum Boerhaave in het teken van microscopie en microben. Onderzoekers van het Instituut Biologie Leiden (IBL) organiseerden ‘Machtige Microscopie’, om bezoekers interactief te informeren over de wereld van het hele kleine.

Van 22 tot 24 oktober lieten onderzoekers van het MARBLES-project bezoekers meer weten over microben: bacteriën en schimmels die overal om ons heen leven. Het evenement is georganiseerd rondom de Micro-dag van Leiden, dit jaar de EU City of Science.

Bekijken en beleven

Bezoekers konden deelnemen aan verschillende activiteiten. Met zowel een replica van een Van Leeuwenhoek-microscoop, als een moderne microscoop, kon je als bezoeker verschillende insecten- en bacterieplaten bekijken. Door vingers te drukken op agarplaatjes, waarop bacteriën snel groeien, experimenteerden bezoekers met het belang van handen wassen.

Over MARBLES

De exhibitie is georganiseerd door onderzoekers van het MARBLES-project. Dit is een vijfjarig project waarvoor €7,5 miljoen beschikbaar is. De onderzoekers willen nieuwe methodes ontwikkelen om biologische bronnen uit zee te verzamelen en gebruiken en om commerciële mogelijkheden te onderzoeken. De onderzoekers bestuderen mariene microben en de natuurstoffen die zij produceren om milieubeschadigende chemische stoffen en medicijnen te vervangen voor gebruik bij vissen, plantengewassen en mensen. Op de website van MARBLES is meer informatie te vinden.