Emiel Lops

Ewine van Dishoeck interviewt minister Dijkgraaf - Sterrenkunde viert 60 jaar ESO

Met een speciaal symposium in museum Boerhaave vierde ESO op maandag 26 september haar 60-jarig bestaan. Meer dan 100 wetenschappers, politici en mensen uit de industrie waren aanwezig om terug te kijken op samenwerkingen, mijlpalen en ontdekkingen. De Leidse astrochemicus Ewine van Dishoeck was één van de voorzitters.

Directeur-generaal van ESO Xavier Barcons kreeg van NOVA een origineel cadeau voor de 60ste verjaardag van ESO: een speciaal gegraveerde versie van een van de eerste onderdelen voor MICADO: een instrument op ESO's Extremely Large Telescope die in aanbouw is in Noord-Chili. De Nederlandse Onderzoeksschool voor Astronomie (NOVA) is verantwoordelijk voor het complexe cryogene filterwiel van Micado, het geschonken onderdeel is bedoeld voor de ophanging ervan.

In gesprek met minister Dijkgraaf

Voorzitters van het evenement waren de Wetenschappelijk directeur van NOVA Amina Helmi, uitvoerend directeur Michiel Rodenhuis en NOVA-ambassadeur Ewine van Dishoeck. Van Dishoeck sloot de dag af met een interview met minister Dijkgraaf. Hierin benadrukte zij het belang van de structurele samenwerking tussen de Nederlandse sterrenkunde en ESO op verschillende expertises.

Wat is ESO?

ESO: de Europese Zuiderlijke Sterrewacht is 60 jaar geleden opgericht als internationale organsiatie voor sterrenkunde. Inmiddels heeft ESO, dat gelegen is op het zuidelijk halfrond, 16 lidstaten. ESO bouwt en beheert de meest krachtige en geavanceerde telescopen in het noorden van Chili, waar de Europese, en dus ook de Nederlandse, sterrenkunde volop gebruik van maakt voor wetenschappelijke onderzoek. De omstandigheden (donker, hoog en droog) maken het noorden van Chili tot een uitstekend gebied voor sterrenkundig onderzoek.

De ogen en oren van de telescoop

Aan de gigantische telescopen, zoals de Very Large Telescope op de berg Paranal, de in aanbouw zijnde Extremely Large Telescope op de berg Armazones en de grote array van ALMA-schotels op de Chajnantor-hoogvlakte zitten veel instrumenten (de 'oren en ogen' van de telescoop) om de astronomische waarnemingen te kunnen doen. Nederland heeft voor alle faciliteiten bijgedragen aan de ontwikkeling en bouw van deze instrumenten. Ook voor de toekomstige ELT, die naar verwachting later dit decennium in bedrijf gaat, zijn NOVA-ingenieurs en projectmanagers bezig met de technologisch hoogwaardige en uitdagende instrumentatie. Nederlandse astronomen hebben met de faciliteiten al vele fantastische ontdekkingen gedaan.

Voor het originele persbericht en een compleet fotoverslag, zie de website van Astronomie.nl: Sterrenkunde viert 60 jaar ESO.