IT in de zorg: van fundamenteel naar de praktijk

Kun je algoritmes toepassen in de zorg? Marco Spruit, onderzoeker bij LIACS en LUMC, werkt hieraan binnen het Population Health programma van de Universiteit Leiden. Aan AG Connect vertelde hij hoe hij dat doet.

In zijn promotieonderzoek koppelde Marco varianten van taaluitingen, zoals verschillen tussen het Nederlands en Vlaams, aan getallen. Dit idee breidde hij verder uit in samenwerking met Floortje Schepers van het UMC Utrecht psychiatrie. Het resultaat was een model dat succesvol agressie-incidenten bij patiënten kon voorspellen, maar niet gebruikt werd in de praktijk. De werking van het fundamentele algoritme was namelijk lastig om uit te leggen.

De toekomst van IT in de zorg

Ook nu werkt Marco aan het verbinden van fundamenteel onderzoek met de praktijk, maar dit blijft een uitdaging. Het is moeilijk om andere onderzoekers te vinden die goed tussen de twee gebieden kunnen switchen. Nog moeilijker is het feit dat de zorgsector zich niet snel aanpast aan nieuwe technologieën. Gelukkig ziet Marco hier toekomstige oplossingen voor: ‘We moeten gewoon een nieuwe generatie zorgaanbieders opleiden die op conceptueel niveau begrijpen hoe ze met nieuwe technologie zoals AI en big data moeten samenwerken.’

Lees het hele artikel op de website van AG connect.