10 jaar Georgisch aan de Universiteit Leiden: Ramaz Kurdadze keert terug

Dit jaar is het tien jaar geleden dat de Georgische taal voor het eerst aan de Universiteit Leiden werd onderwezen. Des te leuker dat de eerste hoogleraar, Ramaz Kurdadze, dit jaar terugkeert naar Leiden om les te geven aan geïnteresseerde studenten. Kurdadze legt uit wat studenten in zijn cursussen kunnen verwachten.

'Mijn band met de Universiteit Leiden begon in 2012. Dat jaar werd aan de Universiteit Leiden de Visiting Chair of the Georgian Language, Culture and Society ingesteld. Ik had het grootste genoegen en de eer om de eerste gasthoogleraar Georgische taal uit Tbilisi te zijn,' zegt hij, terugblikkend op zijn eerste bezoek.

Open voor iedereen

'Ik ben blij dat ik zelfs na het 10-jarig bestaan nog steeds Georgisch doceer aan een van de oudste universiteiten van Europa met zulke rijke tradities,' zegt Kurdadze. Dit jaar zal hij twee cursussen geven. 'Georgische taal voor beginners is bedoeld voor bachelorstudenten van elke specialiteit, voor degenen die geïnteresseerd zijn in het leren van Georgisch met het oude schrift en de 16-eeuwse geschiedenis van de literaire taal. De tweede cursus De grammatica van het Georgische werkwoord is bedoeld voor studenten van het masterprogramma taalkunde. Maar, voegt hij eraan toe, de mastercursus kan ook interessant zijn voor iedereen die 'kennis wil maken met rijke grammaticale categorieën van het Georgische werkwoord.'

Kurdadze hoopt studenten te interesseren voor de oude taal met al haar eigenaardigheden en verheugt zich erop opnieuw veel getalenteerde studenten te ontmoeten.