Prinsjesfestival & Prinsjesdag: wat is er allemaal te doen rondom de universiteit in Den Haag

De derde dinsdag van september komt in zicht en daarmee dus Prinsjesdag én de opening van ons eigen facultaire collegejaar. Een overzicht van alle activiteiten die er deze Haagse feestdag te doen zijn in en rondom de universiteit.

Vrijdag 16 september 16.30 – 18.00 uur

Prinsjesrede: Het doel van de Prinsjesrede is om de kunst van het speechschrijven en de waarde van goed gekozen woorden uit te lichten.

Wil je de prijsuitreiking bijwonen op 16 september? De presentatie is in handen van Thomas van Groningen. De winnende speeches zullen worden voorgedragen door acteurs van het Nationaal Theater, retorica professor Jaap de Jong ontleedt de speeches van Zelensky, en auteur van het onlangs verschenen boek De Speechschrijver Renée Broekmeulen verklapt ons het geheim van een pakkende speech.

Meer informatie en registratie

Maandag 19 september

Prinsjesdag voor Non-Dutchies.

Een speciaal programma voor internationale studenten om ze klaar te stomen voor deze dag. Je wandelt met een gids langs verschillende koninklijke plekken in het centrum van Den Haag. Zo ben je als internationale student volledig op de hoogte en klaar om de volgende dag de start van het politieke jaar in Nederland mee te maken!

Prinsjesdag for Non-Dutchies - Universiteit Leiden  (Engelstalig)

Prinsjesdag dinsdag 20 september

Prinsjesdag voor Dummies (Nederlands)

Altijd al alle ins and outs willen weten over Prinsjesdag en alle gebruiken in Den Haag? Meld je dan aan voor een korte uitleg op de Spaanse Trap en ga daarna mee kijken vanaf de Tribune, waar de Koets voorbij komt. Aanmelden kan via deze link (beperkt aantal plaatsen beschikbaar!)

Het hele programma duurt ongeveer van 11.15 – 13.00 uur. En uiteraard kun je hierna de Troontrede bekijken op de Spaanse Trap.

FGGA Next 15.15-16.15

Talkshow– Live op YouTube

Ook dit jaar organiseren wij een opening van het facultaire jaar. Vanaf 15.15 uur  is er een praatprogramma met medewerkers en studenten van FGGA. Aan bod komen de belangrijke speerpunten voor aankomend collegejaar.

Economendebat 16.15-16.45

Na FGGA Next volgt het jaarlijkse Economendebat met Wimar Bolhuis en Koen Caminada. Hiervoor is onder andere Senna Matoug (Alumnus, Groenlinks) uitgenodigd.