Onmogelijke weersomstandigheden op verre planeten: ‘Hoe verder we kijken, hoe raarder weer we zien’

De manier waarop weeromstandigheden ontstaan is op andere planeten natuurkundig gezien hetzelfde als op de aarde. Toch regent het op andere planeten geen water. Dat komt omdat de omstandigheden daar heel anders zijn. Hoogleraar Observationele Astrofysica Ignas Snellen en Universitair docent Yamila Miguel leggen in de NRC uit hoe de weeromstandigheden op verre planeten ontstaan.

Net als op aarde, ontstaan er op planeten ook wolken wanneer het lokaal opwarmt en de vaste of vloeibare stoffen verdampen. Op aarde is dat water. Hoe dat er op andere planeten uitziet, hangt van de druk en temperatuur op de planeet af. Zo regent het op de gasachtige exoplaneet HD 189733b, op 63 lichtjaar afstand van de aarde, vermoedelijk glas of kristal.

Hoe verder, hoe raarder het weer

In 2016 ontdekte een Brits team wetenschappers dat het op exoplaneet WASP-76b mogelijk zelfs ijzer regent. ‘Dat moeten echt helse ijzerhoosbuien zijn,’ zegt Snellen. ‘De wind raast hier vermoedelijk met 18.000 kilometer per uur.’

Tot nu toe is er geen andere planeet gevonden waar het ook water regent. ‘Maar water is niet uniek,’ zegt Miguel. ‘Er zijn minstens vijftien exoplaneten gevonden met waterdamp in de atmosfeer.’ Op basis van kansberekening is de kans dus wel groot dat er nog planeten met een regencyclus van water zijn. ‘Toch is de aarde voorlopig de enige planeet die we kennen met leefbaar weer,’ aldus Snellen.

Meer weten?

Lees het volledige artikel op de website van de NRC.