Levensloop kometen bij andere ster lijkt op die in ons zonnestelsel

De levensloop van kometen bij de ster Bèta Pictoris is vergelijkbaar met die van kometen in ons zonnestelsel. Dat concludeert een team van sterrenkundigen uit Nederland, Frankrijk en Brazilië. Het lijkt erop dat er, net als in ons eigen zonnestelsel, minder kometen zijn als de ster ouder wordt. De onderzoekers, met daarbij Matthew Kenworthy van de Universiteit Leiden, publiceren hun bevindingen binnenkort in het vakblad Scientific Reports.

Het onderzoek bouwt voort op resultaten uit 2019 toen ruimtemissie TESS zijn eerste exokometen vond bij Bèta Pictoris. Rond die ster en rond andere sterren werden al eerder hints van exokometen waargenomen, maar TESS zorgde toen voor sterker bewijs.

Voor de onderzoekers smaakte het resultaat van TESS in 2019 naar meer. In de afgelopen jaren hebben ze dertig kometen langs de ster zien bewegen. Daardoor konden ze een zogeheten grootteverdeling opstellen. Het blijkt dat die grootteverdeling verrassend vergelijkbaar is met de grootteverdeling in ons zonnestelsel. En dat duidt erop dat er, net als in ons eigen zonnestelsel, minder kometen zijn naarmate de bijbehorende ster ouder wordt.

In de toekomst willen de onderzoekers de samenstelling van de exokometen meten. Ook onderzoeken ze hoe kometen bijdragen aan het 'brengen' van water op planeten.

Over Bèta Pictoris

Bèta Pictoris staat op 63 lichtjaar afstand van de aarde in het zuidelijke sterrenbeeld Schilder. De ster is slechts 23 miljoen jaar jonge en wordt omgeven door een schijf van gas en stof. De ster is al sinds de jaren 1980 een geliefd onderzoeksobject voor astronomen. Rond de ster draaien zeker twee exoplaneten en meerdere exokometen.

Dit artikel verscheen als nieuwsbericht op Astronomie.nl
Foto: Artistieke impressie van de exokometen in het planetaire system rond de ster Bèta Pictoris. (c) Michaela Pink

Wetenschappelijk artikel
Exocomets size distribution in the β Pictoris planetary system. Door: Alain Lecavelier des Etangs, Lucie Cros, Guillaume Hébrard, Eder Martioli, Marc Duquesnoy, Matthew Kenworthy, Flavien Kiefer, Sylvestre Lacour, Anne-Marie Lagrange, Nadège Meunier & Alfred Vidal-Madjar. Geaccepteerd voor publicatie in Scientific Reports. (preprint)