Jonathan Huijts: miljoenenclaim voor Brouwerseiland niet sterk

Het huisjespark in het Grevelingenmeer van Brouwerseiland BV werd in november 2020 afgeschoten door de gemeenteraad. Die wilde het bestemmingsplan niet wijzigen. Daarop volgde een miljoenenclaim van de Projectontwikkelaar Brouwerseiland, die 90 miljoen euro eist van de gemeente Schouwen-Duiveland.

Projectontwikkelaar Brouwerseiland staat op het eerste gezicht niet sterk. Dat stelt Jonathan Huijts, universitair docent staats- en bestuursrecht aan de Universiteit Leiden. De Raad van State buigt zich volgende week over de miljoenenclaim.

Eerst zal moeten worden bewezen dat de gemeente Schouwen-Duiveland het fout heeft gedaan, 'onrechtmatig heeft gehandeld' in juridisch jargon. Jonathan Huijts denkt dat dat een zware dobber wordt. Dat heeft te maken met de zogeheten 'bevoegdhedenovereenkomst' die de projectontwikkelaar en de gemeente sloten in 2015.
Huijts: "Een bevoegdhedenovereenkomst wordt weleens vergeleken met de liefde. Als die wederzijds is, dan kan alles en dat is prachtig. Maar je kunt de liefde niet dwingen. De overeenkomst met Brouwerseiland BV is namens de gemeente gesloten door de burgemeester. Maar die burgemeester is niet democratisch gekozen, terwijl het over de bevoegdheid gaat van de gemeenteraad, de volksvertegenwoordiging. Dat maakt ook dat claims tot het nakomen van zo'n overeenkomst over het algemeen weinig kans van slagen hebben."

Huijts houdt wel een slag om de arm: "Wanneer de gemeenteraad naast die overeenkomst allerlei toezeggingen heeft gedaan, dan kan er ook sprake zijn van wat we noemen 'gerechtvaardigd vertrouwen'. Dat kan eventueel wel tot schadevergoeding leiden, maar eigenlijk niet tot het alsnog vaststellen van zo'n bestemmingsplan."

Lees het volledige Omroep Zeeland artikel