Mariska Kriek in tv-programma Atlas: ‘We gaan negen miljard jaar terugkijken in de tijd’

In het programma ‘Atlas’ van NPO3 legt Mariska Kriek uit dat ze de James Webb- telescoop gaat gebruiken voor haar onderzoek naar sterrenstelsels die drie miljard jaar na de oerknal zijn ontstaan. Ook haar collega Marijn Franx is in de aflevering te zien. Beiden werken als hoogleraar Extragalactische sterrenkunde aan de Universiteit Leiden. Franx laat de beroemde telescoop zien aan de hand van een schaalmodel.

‘Het engste moment was om dat zonnescherm van tweeëntwintig meter uit te vouwen,’ zegt Kriek terugblikkend op de lancering van James Webb. Terwijl een animatie laat zien hoe de telescoop opengaat, legt ze uit dat het een ontzettend delicaat proces is. ‘Het scherm was helemaal opgerold en is vooral heel dun. Het kan dus aan alle kanten verkeerd gaan.’

De telescoop kan verder in het heelal kijken dan zijn voorganger ‘Hubble’. Kriek doet straks zelf ook onderzoek met de informatie die James Webb verzamelt. ‘Ik ben benieuwd naar de hele verre sterrenstelsels. Die zijn drie miljard jaar na de oerknal ontstaan. Dat is dus negen miljard jaar terug in de tijd en die sterrenstelsels zijn al zwaarder dan onze Melkweg.’

Rijksmuseum Boerhaave

In de foyer van het Boerhaave-museum staat een schaalmodel van de James Webb-telescoop. Hoogleraar Marijn Franx, die zelf meewerkte aan het onderdeel genaamd NIRSPEC, legt aan de hand van het schaalmodel uit hoe de spiegels en de registratie van het licht werken in de telescoop.

Meer weten?

Bekijk het hele fragment op de website van NPO 3.

Wil je het schaalmodel van de telescoop met eigen ogen te zien? Plan dan een bezoek aan het Rijksmuseum Boerhaave.