De Wet Openbaar Overheid (Woo): regelmatig eventjes je geschiedenis wissen, kan echt niet meer

Na ruim tien jaar is het zover. De nieuwe Wet open overheid wordt per 1 mei a.s. van kracht. De Woo is de opvolger van de Wet openbaarheid bestuur (Wob). De wet wil de overheid meer informatie actief openbaar laten maken. Maar moeten ambtenaren dan de hele dag door in hun achterhoofd alert zijn op eventuele openbaarmaking van hun uitingen later? Lopen het Adviescollege Woo en de Regeringscommissaris elkaar straks voor de voeten? Is de Woo oude wijn in nieuwe zakken?

Deze en andere vragen beantwoordt Annemarie Drahmann, universitair hoofddocent Staats- en bestuursrecht, in dit artikel in Special Over informatie gesproken van iBestuur.