5 universiteiten bundelen hun krachten met de Nederlandse School voor Antropologie (NESA)

Woensdag 23 februari 2022 is de NESA (Netherlands School of Anthropology) officieel van start gegaan met een Masterclass gegeven door Prof. dr. Marja Spierenburg (Universiteit Leiden) en Dr. Anke Tonnaer (Radboud Universiteit). De NESA is een graduate programma voor PhD kandidaten van de vijf Nederlandse universiteiten die werkzaam zijn op het gebied van Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie.

Krachten bundelen en deskundigheid versterken

In een recente evaluatie van de onderzoeksprogramma's werd voorgesteld de nationale samenwerking te versterken en expertise te bundelen, met name om de opleiding van phd'ers te verbeteren. De NESA is het resultaat van een samenwerking tussen de antropologische afdelingen van de Vrije Universiteit, Universiteit van Amsterdam, Universiteit Utrecht, Radboud Universiteit en Universiteit Leiden.

Openingstoespraak door decaan Paul Wolters

De eesrste NESA dag begon met een speech van decaan Paul Wouters van de Faculteit der Sociale Wetenschappen. "Meestal evalueren we te veel. Maar soms komt er iets goeds uit een evaluatie. De NESA is het resultaat van de laatste onderzoeksevaluatie van de antropologie. De visitatiecommissie vroeg de antropologen waarom gaan jullie niet meer samenwerken? Het resultaat is de NESA graduate school?"

Bekijk de openingstoespraak (in het Engels) van Paul Wouters over zijn eigen ervaring met een graduate school, de behoefte aan antropologen en de start van de NESA.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

NESA is in januari 2022 van start gegaan met een eerste programma van een jaar dat bestaat uit een reeks masterclasses en een intensieve methodologiecursus. Dit programma wordt in 2023 herhaald.

Een uitbreiding van het kernprogramma is gepland na de twee eerste pilotjaren