Marieke Liem in de Volkskrant over straatintimidatie

Afgelopen week verscheen in de Volkskrant een artikel over straatintimidatie. Marieke Liem, Hoogleraar Sociale Veerkracht en Veiligheid, legt hierin uit waarom het CBS nu pas straatintimidatie onderzoekt.

Grensoverschrijdend

Uit een enquête van het CBS is gebleken dat er veel straatintimidatie plaatsvind. Deze enquête is de eerste keer dat het CBS straatintimidatie onderzoekt. Volgens Marieke Liem komt dit doordat het fenomeen pas sinds kort als grensoverschrijdend wordt gezien.
In het artikel wordt ook genoemd dat op dit moment het beleid bestaat uit het aanspreken van (potentiële) slachtoffers, door bijvoorbeeld iemand te bellen als je 's avonds op de fiets stapt of een sleutelbos in je hand te houden. Daardoor kunnen daders relatief ongestoord hun gang kunnen gaan.

Om de intimidatie op straat te voorkomen, moet de gemeenschappelijke norm worden bijgesteld.

Ook naar de wetgeving omtrend straatintimidatie moet worden gekeken. Zo blijkt dat het lastig is om een verbod te leggen op nafluiten, omdat dit ingaat tegen de vrijheid van meningsuiting. Alleen de nationale overheid mag beperkingen opleggen aan de vrijheid van meningsuiting. Ondanks dat de Tweede Kamer wel eens debatteert over een mogelijk straatintimidatie verbod, zal het waarschijnlijk nog een tijd duren voordat straatintimidatie landelijk verboden wordt. Maar of dat genoeg zal zijn is volgens sommigen nog maar de vraag, omdat een verbod alleen werkt als je het idee hebt dat je gepakt kunt worden.

Bewustwordingscampagnes kunnen wellicht ook goed worden ingezet om straatintimidatie te voorkomen. Er wordt genoemd dat het belangrijk is om te kijken naar de manier waarop voorlichting wordt gegeven, aangezien als iemand waar je een persoonlijke band mee hebt een ervaring verteld vaak meer binnenkomt dan een algemeen preventief praatje.

Lees het hele artikel hier

Marieke Liem is hoogleraar Geweld en Interventies aan de Universiteit Leiden, waar zij en haar team de Dutch Homicide Monitor coördineren. Ze is afgestudeerd aan de Universiteit van Cambridge en behaalde haar PhD in Forensische Psychologie aan de Universiteit Utrecht. Haar onderzoeksinteresses hebben betrekking op interpersoonlijk geweld, met specifieke onderzoeksprojecten naar doding in gezinsverband (waaronder partnerdoding, kinderdoding en ouderdoding), de relatie tussen geweld en psychische stoornis, doding gevolgd door zelfdoding, de effecten van langdurige detentie op gewelddadige delinquenten, en internationaal vergelijkend onderzoek naar dodelijk geweld.