Media enthousiast over mogelijke beheersing duizendknoop met bladvlo

De Japanse bladvlo overwintert, plant zich voort en verspreidt zich. Daarmee heeft het diertje potentie om de woekerende duizendknoopplanten te helpen beheersen. De hoopvolle resultaten zorgden voor een roodgloeiende telefoon bij Suzanne Lommen, projectleider Japanse bladvlo van het #uitdeknoop-project.

De duizendknoop is een Aziatische plantensoort die zich snel verspreidt, andere planten overgroeit, schade aanbrengt aan constructies en moeilijk te elimineren is. Daarmee zorgt het voor veel problemen van terreineigenaren zoals waterschappen, gemeentes en natuurbeheerders. Met de Japanse bladvlo introduceert het consortium waarvan Lommen deel uitmaakt een natuurlijke vijand van de woekerende plant.

Succesfactoren

‘Tijdens het onderzoek hebben we op drie verschillende proeflocaties in Nederland de bladvlo uitgezet op de duizendknoop. Daarna hebben we de factoren voor succes getest,’ vertelt Lommen. We keken naar de overleving in de winter, reproductie, populatiegroei, schade aan de planten, verspreiding en of er geen neveneffecten op andere planten te zien waren’.

De resultaten lijken hoopvol. ‘Al een dag na uitzetten vonden we bladvlooien meters verderop, dus met de verspreiding komt het zeker goed. En na de winter vonden we nog bladvlooien terug, dus ook van overwintering is zeker sprake,’ meent Lommen.

Exponentiële groei is nodig

Of de bladvlooien zicht voortplantten was lastiger te meten. Wanneer tientallen bladvlooien in een net om de plant gevangen bleven, zagen de onderzoekers regelmatig een flinke populatietoename en soms zelfs exponentiële groei van het aantal bladvlooien. Lommen: ‘Je hoopt dat altijd te zien, ook in de open standplaats, maar deze resultaten geven in elk geval aan dat ze de potentie hebben onder de weersomstandigheden van afgelopen zomer. Populatiegroei is nodig om uiteindelijk een impact op de planten te kunnen krijgen’.

Journalisten zijn vooral benieuwd naar hoe veilig de bladvlo is.

Veiligheid voorop

Ook de media interesseerde zich in de uitkomsten. Zeker omdat de bladvlooien al schade aanrichtten tijdens deze eerste testen. ‘Journalisten zijn vooral heel nieuwsgierig naar de veiligheid omtrent de bladvlo. Zij vragen zich af of het wel een goed idee is om een invasieve exoot, de duizendknoop, te bestrijden met een nieuwe exoot,’ vertelt Lommen. Toch kan ze verzekeren dat dat het geval is. ‘We blijven nog wel monitoren, maar tot nu toe hebben we gezien dat de bladvlo zich alleen verspreidt en zich voedt met de duizendknoop. In combinatie met andere methodes, zou de bladvlo dus een oplossing kunnen zijn om duizendknoop te kunnen beheersen’.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Meer lezen en kijken?

NOS Jeugdjournaal - zie youtubefragment hierboven
NOS - Oplossing nabij: bladvlo lijkt effectief in bestrijding Japanse duizendknoop
NRC - Dit deur lust Aziatische duizendknoop en verder niks
Volkskrant - De Japanse vlo is wel dol op de exoot duizendknoop, de plaaggeest in veel steden
Nu.nl - Waarom de duizendknoop zo'n helse plant is en hoe een vlo hem kan verslaan
RTV Rijnmond - Bedrijf uit Berkel en Rodenrijs zet de bladvlo in tegen de Japanse duizendknoop
Stad-en-groen.nl - Optimisme over inzet Japanse bladvlo
Hortipoint.nl - Bladvlo kan meehelpen in beheersen Japanse duizendknoop
De Levende Natuur - Exoten met exoten bestrijden (pdf)
Hortus Botanicus - Winterlezing 2022 v.a. minuut 57

Buitenland
Invasive-species.org - Blog Natural enemy shows early promise in fight against Japanese knotweed in the Netherlands

Groepsproject

Het project #uitdeduizendknoop is een samenwerking met veel verschillende spelers. Zo verzamelde het bedrijf CABI de bladvlooien in Japan, die vervolgens grootschalig werden doorgekweekt door Koppert Biological Systems. Het IBL, onderdeel van Universiteit Leiden, ontfermde zich over de ontheffingsaanvraag en het veldonderzoek. STOWA, het kenniscentrum van regionale waterbeheerders, coördineerde de financiën. Communicatie over het project liep via Probos. Meer dan twintig terreinbeheerders legden het benodigde budget bij elkaar.

Meer informatie over het project