Aart Hendriks: vaccinatieplicht in het belang van de volksgezondheid

De Tweede Kamer heeft gisteren een motie verworpen die een mogelijke vaccinatieplicht helemaal uitsloot. Een vaccinatieplicht in Nederland is mogelijk wanneer de volksgezondheid in het geding is. Dit zegt hoogleraar Gezondheidsrecht Aart Hendriks van de Universiteit van Leiden voor BNR Nieuwsradio.

Hendriks meent dat er sprake is van een gezondheidscrisis, waarbij veel mensen denken dat ze ofwel dood gaan ofwel ernstig ziek worden. 'Dan moet je als politicus de afweging maken: ga je voor de gezondheid van velen of voor de zelfbeschikking van weinigen?'

Het is volgens Hendriks toegestaan om dat zelfbeschikkingsrecht terzijde te schuiven als er goede redenen voor zijn. Als dagelijkse voorbeelden van die inperking noemt Hendriks het dragen van een helm en de autogordel in het verkeer. 'Het is in het belang van de volksgezondheid.’ Politici moeten zich later achter de oren krabben als na jaren blijkt dat veel sterfte voorkomen had kunnen worden, zegt Hendriks.

Hendriks stelt dat een eventuele vaccinatieplicht wettelijk verankerd moet worden. 'Het moet in een wet. het kan in een aparte wet, maar het kan ook in de Wet Publieke Gezondheid.'

Interview BNR-nieuwsradio