'Als we dit kunnen oplossen, kunnen we elk duurzaamheidsprobleem aan'

De Boerenverstand Podcast staat dit seizoen in het teken van duurzaamheid. Een perfecte gelegenheid voor stikstofprofessor Jan Willem Erisman om aan te sluiten. Hij vertelt de luisteraar alles over het Nederlandse stikstofprobleem: van oorzaak tot veelbelovende initiatieven om toekomstige stikstof-uitstoot tegen te gaan.

Onze overmatige stikstofuitstoot is een grote bedreiging voor de natuur. De landbouwsector is verantwoordelijk voor 46 procent van de Nederlandse stikstofuitstoot. Jan Willem Erisman, professor bij het Centrum voor Milieuwetenschappen Leiden, zet alle oorzaken op een rijtje én vertelt hoe onderzoekers aan die getallen komen. ‘We zetten modellen van wereldklasse in om de stikstof-emissie in kaart te brengen.’

Credit: Boerenverstand podcast

Uiteraard komt Erisman ook met belangrijke veelbelovende initiatieven om stikstof-uitstoot tegen te gaan. In de Boerenverstand Podcast hoor je meer. De podcast is te beluisteren op Spotify.

Boerenverstand Podcast: S2-E07. Jan Willem Erisman: Wat is de impact van de stikstofcrisis op de landbouwsector?