Open Science Hub ontvangt de Portugese Medal of Scientific Merit 2021

Open Science Hub, een onderwijsproject gecoördineerd door de Universiteit Leiden, heeft de Portugese Medal of Scientific Merit 2021 gewonnen voor haar bijdragen aan communitybuilding door middel van wetenschappelijk onderwijs, onderzoek en innovatie.

Paulo Langrouva, de burgemeester van Figueira de Castelo Rodrigo en gastheer van Open Science Hub Portugal, ontving de medaille uit handen van de Portugese staatsminister, Mariana Vieira da Silva, op maandag 28 juni 2021 in Lissabon, Portugal.

De medailles voor wetenschappelijke verdiensten zijn in het leven geroepen door het Portugese ministerie van Wetenschap, Technologie en Hoger Onderwijs. De onderscheidingen zijn een erkenning van uitzonderlijke bijdragen aan de ontwikkeling van de wetenschap of de wetenschappelijke cultuur in Portugal. ‘Deze medaille erkent het belang van het gebruik van onderzoek en innovatie als een instrument voor beleidsvorming op lokaal niveau, maar ook als een educatieve benadering om samen met onze gemeenschappen uitdagingen aan te pakken en bij te dragen tot duurzame ontwikkeling,’ aldus Paulo Langrouva.

Tussenpersoon in lokale gemeenschap

Open Science Hubs werken als tussenpersonen in elke lokale gemeenschap, en positioneren scholen als actieve actoren voor samenwerking tussen gezinnen, universiteiten, onderzoeksinstituten, industrie, ondernemingen, media, lokale overheden, organisaties van de burgermaatschappij, en de bredere maatschappij door zich bezig te houden met echte projecten die voldoen aan maatschappelijke behoeften. Op dit moment hebben negen Europese landen hun eigen Open Science Hubs: Nederland, Portugal, Oostenrijk, de Tsjechische Republiek, Frankrijk, Griekenland, Italië, Ierland en Zwitserland. Het project wordt gefinancierd door het Horizon 2020-programma van de Europese Unie.

De 2021 Medal of Scientific Merit © OSHub

Rivierstromen verbeteren met citizen science

Maria Vicente, internationaal projectmanager van de Open Science Hub, voegt hieraan toe: ‘In Portugal heeft de Open Science Hub gewerkt aan het vergroten van het actief burgerschap van studenten en het bevorderen van de autonomie van leraren. Studenten, leraren en lokale belanghebbenden, zoals milieuorganisaties, hebben citizen science toegepast in de Douro-rivier. Hiermee hebben ze inzicht gekregen in de impact van menselijke activiteiten, om zo de kwaliteit van de rivierstromen te verbeteren.’

Klimaatverandering en pandemieën

Pedro Russo, hoofdonderzoeker van Open Science Hub, zegt: ‘Het Open Science Hub-project erkent de lokale dimensie van wereldwijde uitdagingen, zoals klimaatverandering en pandemieën. Wij bieden lokale scholen en gemeenschappen de educatieve instrumenten en expertise om deze uitdagingen aan te pakken en lokale impact te co-creëren. Deze medaille bevestigt dat wetenschap open moet staan voor de lokale gemeenschappen.’

In Nederland werkt Open Science Hub samen met de Gemeente Den Haag en de Schoolbesturen Brede Buurtschool om scholen te ondersteunen bij het verminderen van de werkdruk (als gevolg van de Covid-19 pandemie) van leerkrachten in het basisonderwijs en het vergroten van de onderwijskansen voor alle leerlingen.

Hoofdafbeelding (v.l.n.r.): Maria Vicente, Pedro Russo en Paulo Langrouva.