Leiden City of Science 2022: de voorbereidingen zijn in volle gang!

In 2022 is het zover: dan is Leiden een jaar lang dé Europese hoofdstad van de wetenschap. Vanuit onze faculteit is een bevlogen team al druk bezig met de planning. Vandaag spreken we met Marin Visscher, als projectcoördinator zoek hij de verbinding tussen universiteit en maatschappij.

Wie ben je?

Ik ben Marin Visscher, ik heb Biologie en Industrial Ecology aan de Universiteit Leiden gestudeerd. Als ik iets over mezelf heb geleerd in die periode is dat ik niet voor één discipline te vangen ben: ik vind namelijk alle wetenschap interessant. Dat maakt het des te leuker dat ik sinds kort weer bij deze universiteit aan de slag mag. Dit keer om het onderzoek van onze faculteit in het zonnetje te zetten voor 2022, want dan is Leiden Europese stad van de wetenschap.

Wat doe je bij de faculteit?

Ik ben net aangesteld als projectcoördinator voor Leiden 2022 bij de afdeling Communicatie en Marketing. Hier ga ik mijn ervaring als wetenschapscommunicator inzetten om alle voorbereidingen voor komend jaar in goede banen te leiden, en ervoor te zorgen dat er een leuk en inspirerend programma klaar staat voor iedereen die geïnteresseerd is. Voor nu betekent dat vooral veel met mensen praten om de faculteit nog beter te leren kennen, en brainstormen over hoe 2022 eruit gaat zien.

‘Als Faculty of Science kunnen we hier natuurlijk niet ontbreken’

Wat is City of Science?

In 2017 sleepte Leiden in Straatsburg de titel ‘Europese Stad van de Wetenschap’ voor 2022 in de wacht. Dit betekent dat we komend jaar de gaststad zijn voor het grootste interdisciplinaire wetenschappelijke congres van Europa, namelijk het EuroScience Open Forum. Los van dat congres wil de organisatie van Leiden 2022 het heel groots aanpakken, met 365 dagen lang iedere dag een evenement. Hiermee brengen we wetenschap de maatschappij in. Inwoners uit Leiden en omstreken kunnen meedoen en zich laten inspireren door al die mooie Leidse onderzoeken. Als Faculty of Science kunnen we hier natuurlijk niet ontbreken.

Hoe kun je eraan meedoen?

Ik wil iedereen van de faculteit graag uitnodigen om met ons mee te denken: hoe kunnen we met z’n allen ons onderzoek verspreiden in en om Leiden? Mocht je hier een goed idee voor hebben, stuur me dan vooral een mailtje. Ewine van Dishoeck en ik bezoeken deze maand ook de verschillende instituten om met jullie in gesprek te gaan over mogelijke plannen. Zo presenteren we 25 juni voor de Sterrewacht, en zijn we 1 juli bij het LIACS.