Astronoom Danna Qasim wint twee prijzen voor proefschrift over methaanijs

Oud-promovenda van de Leidse Sterrewacht Danna Qasim sleept met haar proefschrift maar liefst twee prestigieuze prijzen binnen. Van de IAU ontvangt Qasim de IAU PhD Prize. De Astrochemistry Subdivision of the American Chemical Society (ACS) bekroond haar werk met de Outstanding Dissertation Award.

Samen met begeleiders Harold Linnartz en Ewine van Dishoeck toonde Qasim aan dat methaan kan ontstaan op ijzige stofdeeltjes in de ruimte. Dit vermoeden bestond al langer, maar bewijs ontbrak. De wetenschappers bootsten hiervoor ruimtecondities na in het lab: ze lieten bij min 263 graden Celsius en in ultrahoog vacuüm waterstofatomen en koolstofatomen botsen op een ijskoud oppervlak.

Veel astronomen bouwden voort op het promotieonderzoek van Qasim, wat leidde tot veel nieuwe publicaties, onder andere in Nature Astronomy. Inmiddels werkt Qasim als postdoc bij het NASA-Goddard Space Flight Centre.

Methaan?

Methaan (CH4) is ook wel bekend als de hoofdcomponent van aardgas. Het is één van de eenvoudigste koolwaterstoffen. Op aarde ontstaat het vaak tijdens het vergaan van organisch materiaal. Het onderzoek van Qasim en haar begeleiders onderschrijft het idee dat het methaan op planeten zoals Uranus en Neptunus waarschijnlijk al voorhanden was lang voordat ons zonnestelsel werd gevormd.

Lees meer over het onderzoek – Methaanijs gemaakt in Leids laboratorium onder ruimtecondities

IAU Promovendusprijs

Op 24 mei maakte de IAU de winnaars van de IAU PhD Prijzen bekend. Deze prestigieuze prijzen gaan naar ’s werelds beste astronomie-promovendi in negen verschillende categorieën.  Maar liefst 104 proefschriften streden mee. Qasim won in Divisie B: Facilities, Technologies and Data Science. Ze verkrijgt daarmee een ticket voor de komende IAU bijeenkomst in 2022 in Busan, Zuid-Korea, waar ze haar prijs in ontvangst zal nemen.

Het apparaat Surfreside-3. Hiermee maakten de onderzoekers methaanijs op een oppervlak bij condities die gelden in interstellaire moleculaire wolken: min 263 graden Celsius en een ultra-hoog vacuüm. (c) LfA/Leiden Observatory

Uitmuntend proefschrift

Kort hierop maakte de ACS de winnaar van de Astrochemistry Outstanding Dissertation Award 2021 bekend: Danna Qasim. Van de Astrochemistry Subdivision ontvangt zij 500 euro prijzengeld, en ook een bedrag van 500 euro om te reizen naar het ACS Astrochemistry Symposium in de herfst van dit jaar. Hier mag Qasim haar onderzoek presenteren.

Proefschrift

Lees hier het proefschrift van Qasim, getiteld 'Dark ice chemistry in interstellar clouds'