Podcastserie geeft een voorproefje van BSc Security Studies

De podcastserie ‘Introduction to Security Studies’ laat je kennis maken met de bacheloropleiding Security Studies aan de Universiteit Leiden in Den Haag en het leven als student in Den Haag.

De Engelstalige bacheloropleiding richt zich op internationaal terrorisme, cybercriminaliteit, natuurrampen en andere kwesties die dagelijks van invloed zijn op de veiligheid van miljoenen mensen. Tijdens de studie leer je om veiligheidsproblemen te ontrafelen door je te concentreren op de politieke, historische en maatschappelijke context waarin de problemen zich voordoen. Ook kijk je naar het effect van bestuur, instellingen en media.

Podcast 1: Veiligheidsuitdagingen

In de eerste aflevering van de podcastserie spreekt Dr. Bart Schuurman met programmadirecteur Daan Weggemans. Schuurman is universitair docent bij ISGA (Institute of Security and Global Affairs) en geeft les over terrorisme en contra-terrorisme en doet onderzoek naar terrorisme. Veiligheidsuitdagingen zoals terrorisme en cybercriminaliteit behoren tot de meest urgente vraagstukken van onze tijd. Schuurman vertelt hoe je de 21-eeuwse veiligheidsuitdagingen bestudeert en leert aan te pakken. En hij vertelt over zijn eerdere onderzoeken en zijn persoonlijke fascinatie en beweegredenen om zich te verdiepen in terrorisme en terroristen.

Podcast 2: Internationale studenten aan het woord

In de tweede aflevering vertellen twee Security Studies studenten aan Elliot Whiteside, tutor and lecturer, over hun leven en studie in Den Haag. Barbara Krakovská uit Slowakije en Alfred Linneroth Stranne uit Zweden vertellen wat ze van Nederland en Den Haag vinden, hoe de directheid van Nederlanders hen bevalt en wat hun ervaringen bij Security Studies zijn.

Podcast 3: Cybersecurity

In de derde aflevering komt Dr. Tommy van Steen aan het woord. Hij is docent Cybersecurity and Governance en geeft bij Security Studies college over cybersecurity en cyberdreigingen. Hij praat met programmadirecteur Daan Weggemans over verschillende aspecten van cybersecurity zoals wat zijn de kosten van randsomwaren, waarom gebruiken we te simpele wachtwoorden. Maar ook komt de vraag aan bod waarom nepnieuws moeilijk te herkennen is.

Podcast 4: Academic writing

'Academic writing' is een belangrijk onderdeel van de skillslabs van de BSc Security Studies. Maar wat is 'academic writing'? En is dat zo anders dan een paper schrijven op de middelbare school? In deze podcast praten tutor Tim Wuisman en alumnus (class of 2020) Nana Salim over 'academic writing'; is het moeilijk om te leren, waarom moet je dit leren en waar schrijf je over?

Luister naar de Podcastserie

De podcastserie is te beluisteren in je favoriete podcastapp of op Spotify.

BSc Security Studies

As a student in Security Studies you are a socially engaged critical thinker eager to study real-life security cases in an academic setting. You focus not just on the broad context of these issues but also on the role of government, institutions and media. In this bachelor programme you will also study various crises and crisis management.

More information