Vier verklaringen waarom er dit jaar zoveel politieke partijen meedoen aan de verkiezingen

Sinds de Tweede Wereldoorlog deden er nooit zóveel partijen mee aan de landelijke verkiezingen. Simon Otjes, universitair docent Nederlandse politiek, doet onderzoek naar nieuwe politieke partijen en verklaart waarom er deze verkiezingen zoveel partijen zijn die meedoen. Verder voorspelt Otjes welke nieuwe partijen een serieuze kans maken om in de Tweede Kamer terecht te komen en waarom BIJ1, tegen sommige verwachtingen in, kans maakt op een zetel.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Podcast

In aanloop naar de verkiezingen maakt Simon Otjes samen met andere wetenschappers, docenten en studenten de vierdelige podcast Het Spel & De Macht. Een politieke podcast waarin grote vragen centraal staan zoals: waarom organiseren we verkiezingen? En hoe duurzaam is ons democratisch proces? De podcast is te beluisteren via onderstaande link of uw favoriete podcast-app.