Suzanne Bloks wint Leidse Universitaire Scriptieprijs

'Wat is het beste kiesstelsel voor een democratie? De eerste plek bij de Leidse Universitaire Scriptieprijzen 2021 is voor degene die aan dit maatschappelijk relevante thema een knap onderbouwde, eigen visie heeft toegevoegd.' Dat zei Annetje Ottow, voorzitter van het college van bestuur van de universiteit en bestuurslid van het LUF bij de online uitreiking van de universitaire scriptieprijzen op 3 maart. De gelukkige winnaar, Suzanne Bloks, studeerde wijsbegeerte.

De kandidaten voor de jaarlijkse universitaire scriptieprijzen, er zijn ook een tweede en een derde prijs te vergeven, worden voorgedragen door hun faculteit. Eersteprijswinnaar Suzanne Bloks werd met haar scriptie op het snijvlak van wijsbegeerte en politieke wetenschap naar voren geschoven door de Faculteit Geesteswetenschappen. In haar scriptie behandelt ze diverse vormen van democratische vertegenwoording. Dat resulteert in een eigen en origineel pleidooi voor een stelsel van proportionele vertegenwoordiging - zoals Nederland dat kent - boven bijvoorbeeld het districtenstelsel. Suzanne werd beloond met 3000 euro. Ze is inmiddels begonnen als promovenda bij de Universität Hamburg.

Tekst uit: https://www.student.universiteitleiden.nl/nieuws/2021/03/suzanne-bloks-wint-universitaire-scriptieprijs?cf=geesteswetenschappen&cd=chinastudies-ba

Suzanne Bloks