Paper over semigecontroleerd leren geselecteerd als 2020 NatureSpringer Research Highlight

Een artikel dat Holger Hoos, hoogleraar Machine Learning aan het Leiden Institute of Advanced Computer Science (LIACS), schreef met zijn voormalige masterstudent Jasper van Engelen is door SpringerNature geselecteerd als een van de zes Research Highlights in Computer Science van 2020. Nadat hij in januari al ACM Fellow werd, is dit een nieuwe prestatie die Hoos nu kan toevoegen aan zijn lopende lijst van prestaties.

Semigecontroleerd leren

Uit de 65.000 artikelen die SpringerNature in 2020 publiceerde op het gebied van Computer Science, selecteerden zij het overzicht over semigecontroleerd leren, geschreven door Van Engelen en Hoos, samen met 5 andere papers. ‘Semigecontroleerd leren is een fascinerend maar nogal ondergewaardeerd gebied van machine learning met een enorm toepassingspotentieel,’ legt Hoos uit. ‘In een notendop combineert het de voordelen van gecontroleerd leren, waarbij algoritmes leren van data waarvan bekend is en vertrouwd wordt dat ze accuraat gelabeld zijn, en ongecontroleerd leren, waarbij algoritmes vaak te maken hebben met veel data, maar zonder het voordeel van accurate labels. Dit maakt het mogelijk om in situaties waarin nauwkeurig gelabelde gegevens moeilijk of duur te verkrijgen zijn, extra gebruik te maken van ongelabelde gegevens, die vaak goedkoop en overvloedig zijn, hetgeen voordelen kan opleveren voor veel toepassingsgebieden, zoals het ontdekken van geneesmiddelen.

Bijdrage aan het vakgebied

In het paper geven Van Engelen en Hoos niet alleen een overzicht van het belangrijkste en invloedrijkste werk dat de afgelopen 20 jaar is gebeurd op het gebied van semigecontroleerd leren, maar belichten ze ook fundamentele concepten, benaderingen en inzichten. Hoos: ‘We hebben het geschreven voor onderzoekers en mensen in het praktijkveld die nieuw zijn op dit gebied, maar ook voor experts die de state of the art willen vernieuwen. Natuurlijk zijn we erg blij dat het is geselecteerd als een van de zes 2020 Research Highlights van SpringerNature op het gebied van de hele informatica. We hopen dat deze verhoogde zichtbaarheid onderzoekers en mensen in de praktijk zal helpen om te profiteren van het enorme potentieel in deze fascinerende en krachtige reeks van technieken voor machine learning. Ik ben ook persoonlijk erg blij dat een bijdrage van een van mijn masterstudenten op deze manier erkend wordt, wat de kwaliteit van de studenten aan LIACS en, in bredere zin, aan de Universiteit Leiden onderstreept.’

Tekst: Chris Flinterman