BBC Science Focus: Ewine van Dishoeck een van de zes vrouwen die scheikunde veranderden

Ter gelegenheid van de Women & Girls in Science Day lichtte BBC Science Focus Magazine zes vooraanstaande vrouwelijke scheikundigen uit. Onder hen ook de Leidse hoogleraar Ewine van Dishoeck, ' een astrochemicus die onderzoek doet naar de bouwstenen van het leven'.

Snijvlak van chemie en sterrenkunde

Science Focus vertelt hoe Van Dishoeck de scheikunde bijna verruilde voor sterrenkunde, maar uiteindelijk juist een unieke niche voor zichzelf creërde door deze twee vakgebieden te combineren. Deze combinatie geeft haar een unieke scheikundige kijk op de astronomie. Hiermee onderzoekt van Dishoeck de samenstelling en werking van de ijle gaswolken in de ruimte. 'Als je 's nachts naar de hemel kijkt zie je Orion en de planeten, maar heel weinig mensen denken aan wat daartussen zit. En dat is dat zeer ijle gas waaruit alles en iedereen is gevormd,' vertelt ze.

Koolmonoxide en water

Van Dishoeck heeft onder andere bijgedragen aan het oplossen van het raadsel hoe koolmonoxide kan bestaan in de ruimte, en niet wordt vernietigd door UV-licht.

Momenteel richt Van Dishoeck zich voornamelijk op het zoeken naar water en het begrijpen van watercycli in de ruimte. Door watermoleculen te vinden en hun oorsprong in de ruimte te verklaren, hoopt Van Dishoeck bij te dragen aan één van de grootste vragen in de astronomie: is er leven op andere planeten?

Lees hier het hele artikel: Science Focus - 6 women who are changing chemistry as we know it

Van Dishoeck en outreach

Van Dishoeck zet zich ook op grote schaal in om haar kennis te delen en het grote publiek enthousiast te maken over haar vakgebied.

In Rijksmuseum Boerhaave is bijvoorbeeld nog steeds de tentoonstelling Kosmos: Kunst & Kennis te zien. In deze tentoonstelling neemt Van Dishoeck je als gastconservator mee op een verkenningstocht langs de maan, de planeten en de sterren.

Verder is Van Dishoeck ook actief als president van de Internationale Astronomische Unie (IAU), met verschillende outreach-activiteiten, zoals ook de jaarlijke Women & Girls in Astronomy Day.