Onderzoeksmedewerker Marte Luesink: ‘Interesse in crisissituaties had ik altijd al’

Alumna Marte Luesink deed zowel een bachelor International Studies als een master Internationale Politiek aan de Universiteit Leiden. Heel snel na haar afstuderen kreeg Marte een baan als onderzoeksmedewerker bij het Leidse Instituut Politieke Wetenschap.

Crisismanagement

Als onderzoeker focust Marte zich op politieke wetenschap, gericht op crisismanagement. De rode draad in haar werk is de rol van de overheid en experts in tijden van crisis. Hiervoor heeft ze meegeschreven aan een nieuw boek van Arjen Boin over de coronacrisis, Creeping crises, en daarnaast schreef ze mee aan zijn artikel: Learning from the COVID-19 crisis: an initial analysis of national responses. Marte: ‘Ik schreef mee aan een hoofdstuk waarin de nationale reactie van de Nederlandse overheid op de coronacrisis wordt vergeleken met de reactie van de overheid in Zweden. Hiervoor werkte ik ook samen met een collega in Zweden.’ Momenteel is Marte bezig met nieuw onderzoek, over de tweede coronagolf.

Marte Luesink

Werken voor de universiteit

Marte kreeg deze bijzondere baan kort na haar afstuderen. Tijdens haar master volgde ze het vak crisismanagement bij Boin, dit zorgde ervoor dat haar interesse voor crisissituaties nog groter werd. Niet veel later volgde een mailtje van Boin. ‘Hij was op zoek naar mensen die konden helpen met het onderzoeksproject ‘creeping crisis’, in samenwerking met een universiteit in Zweden. Ik heb me toen aangemeld en uiteindelijk ben ik voor de universiteit gaan werken’, vertelt Marte.

Interesse voor crisissituaties was er bij Marte altijd al, ook in haar bachelor International Studies heeft ze zich hierop gefocust. ‘Tijdens mijn bachelor heb ik de focus op de Zuid-Amerikaanse regio gelegd, omdat daar binnen de samenleving heel veel conflicten spelen. Het is niet een noodtoestand zoals de coronacrisis, maar een crisis in de bevolking vanwege grote verschillen tussen het volk en de politiek.’ Zulk soort alledaagse conflicten hadden altijd al Martes interesse.

Cultuurverschillen

Tijdens haar bachelor International Studies leerde Marte hoe belangrijk de rol van cultuur is in tijden van crisis, zoals ook blijkt tijdens de huidige crisis. ‘Vanuit het cultuuraspect zie je de verschillende instelling van de bevolking tijdens een noodtoestand. Dus bijvoorbeeld hoe er in Zweden werd gereageerd op de situatie en hoe dat in Nederland was.’ Daarnaast waren haar beide studies goed voor het opbouwen van veel verschillende connecties. ‘Je komt met veel verschillende mensen, met verschillende achtergronden, in aanraking. Je werkt samen, drinkt samen koffie en gaat de discussie aan. Ik vind het altijd heel leuk om te zien welk perspectief mensen hebben.’

Bron van netwerk

Aan studenten die ook bijna afgestudeerd zijn wil Marte meegeven dat het heel belangrijk is om een netwerk op te bouwen: ‘Docenten en medewerkers binnen de universiteit zijn belangrijk voor je netwerk.’ Volgens Marte is het veel meer dan alleen je opleiding volgen en daarna met je kennis van de opleiding ergens werk zoeken. ‘Binnen de universiteit zijn er veel mogelijkheden, voor mij was dat zo, dus misschien is dat ook wel zo voor andere studenten.’