Weerstand Tweede Kamer tegen invoering avondklok

Het voornemen van het kabinet om een avondklok in te stellen in regio's waar het niet lukt de coronabesmettingen terug te dringen, stuit op weerstand in de Tweede Kamer. Het Kabinet is voornemens de maatregel met een Koninklijk besluit op basis van de Wet buitengewone bevoegdheden burgerlijk gezag in te voeren.

Instemming parlement vereist

D66-er Rob Jetten is ontstemd en van mening dat de meest vrijheidsberovende maatregel tot nu toe niet zonder instemming van het parlement kan worden ingevoerd. Hij verwijst naar de discussie rond de invoering van de coronawet. Toen werd afgesproken dat ingrijpende maatregelen langs de Kamer moeten. Ook de PVV en GroenLinks zijn dezelfde mening toegedaan en niet overtuigd van nut en noodzaak.

Wim Voermans, hoogleraar staats- en bestuursrecht aan de Universiteit van Leiden, is minder verbaasd over de stap van het kabinet. Voermans was eerder nog kritisch over de coronawet. Deze kon na de aanpassingen wel zijn goedkeuring genieten.

De Kamer heeft de volledige controle

Voermans vindt niet dat het kabinet met de avondklok het parlement buitenspel zet, "Het kabinet maakt gebruik van een bevoegdheid uit de Coƶrdinatiewet uitzonderingstoestanden. Daarmee kun je een beperkte noodtoestand uitroepen en zo de bevoegdheden uit de Wet buitengewone bevoegdheden burgerlijk gezag inzetten", aldus de staatsrechtdeskundige.

Volgens Voermans had het kabinet juist veel eerder gebruik moeten maken van deze wet, in plaats van het gebruik van regionale noodverordeningen. "In het begin van de crisis heeft het kabinet geaarzeld om deze wet van stal te halen, omdat 'noodtoestand' voor een psychologisch schrikeffect kan zorgen."

Hij bestrijdt de opvatting van Jetten dat er buiten het parlement om zou worden geregeerd. "De Kamer heeft de volledige controle, want ze kan hier elk moment een eind aan maken." Voermans had wel begrepen dat het kabinet het via de coronawet zou willen doen. "Maar die is nog niet in werking."

Lees het volledige NU-artikel