Scholieren verkennen faculteit W&N bij eerste online Open Dagen ooit

Voor het eerst in het 445-jarig bestaan van de Universiteit Leiden vonden de Open Dagen online plaats. Op vrijdag 30 en zaterdag 31 oktober bezochten scholieren ‘onze faculteit’ op het online platform van de universiteit. Via opleidingspresentaties, een informatiemarkt, videobellen en 1-op-1 chats met studenten en staf leerden ze onze acht bacheloropleidingen kennen.

Geen Pieterskerk

Het was een flinke klap: een fysieke Open Dag, inclusief de jaarlijkse informatiemarkt in de Leidse Pieterskerk, was vanwege corona niet mogelijk. ‘Sinds de zomer is er een enorme inspanning geleverd vanuit de opleidingen en onze C&M-afdeling om tot een kwalitatief hoogstaand online alternatief te komen voor ons programma van voorlichting en werving,’ zegt vice-decaan Bart de Smit. En die bleek populair: zo'n 13.000 scholieren bezochten de Open Dagen vanuit huis.

De Smit: ‘Ik vind het er prachtig uitzien, en hoewel we graag de scholieren in onze eigen gebouwen ontvangen, zijn de voordelen van online ook meteen duidelijk: alle informatie is nu veel toegankelijker. Daarnaast zouden we deze online bezoekersaantallen fysiek niet aangekund hebben. Dankzij de grote gezamenlijke inzet van docenten, studenten en ondersteunend personeel kunnen we zo zorgen dat de scholieren die in dit moeilijke jaar eindexamen moeten doen, toch op de goede plek binnen onze universiteit terechtkomen. En deze week pakken we meteen door met de Online Masterweek!’

Decaan Michiel Kreutzer twitterde over de Open Dagen:

Chatten en videobellen

Scholieren konden zich op het online platform via twee wegen oriënteren: via de presentaties van de opleidingen en via de informatiemarkt. De presentaties werden live uitgezonden vanuit professionele studio's in het Pieter de la Courtgebouw. Tijdens de presentaties van 30 minuten gaven studenten en staf een uitgebreid beeld van een opleiding, zoals uit welke vakken de opleiding bestaat, wat het banenperspectief is en bij welke van de vijf facultaire studieverenigingen de opleiding hoort. Na afloop van elke presentatie konden scholieren vragen insturen via de chat, iets waar ze veel gebruikt van maakten.

De informatiemarkt stond niet alleen bomvol brochures, scholieren konden er ook videobellen met de opleidingen of chatten met een student, al verliep het laatste moeizaam door technische problemen. Tot slot was er zelfs een 360-graden tour te zien van onze faculteit.

Fotoselectie

Foto's: Monique Shaw