Campus Den Haag breidt uit in Haagse Central Innovation District

De Campus Den Haag van de Universiteit Leiden gaat uitbreiden in het zogenoemde Central Innovation District in het centrum van Den Haag. Er zijn plannen voor een Campusboulevard met een nieuw universiteitsgebouw in het gebied tussen het Prins Bernhardviaduct en de Schedeldoekshaven.

De intentieovereenkomst voor deze uitbreiding werd op 6 november ondertekend door de Haagse wethouder Anne Mulder van Stadsontwikkeling en Martijn Ridderbos, vice-voorzitter college van bestuur van de Universiteit Leiden. Beide ondertekenaars onderstrepen het wederzijdse belang. Wethouder Mulder: ´Ik ben erg blij met de plannen voor uitbreiding van de Universiteit Leiden in Den Haag. De universiteit geeft Den Haag een impuls voor de kenniseconomie en de werkgelegenheid en trekt jonge hoogopgeleiden naar de stad. Dat vergroot niet alleen de bedrijvigheid maar ook de levendigheid van het gebied.’

Onderzoek en onderwijs in politieke en bestuurlijke hart

Vice-voorzitter Martijn Ridderbos ziet ook veel voordelen voor de universiteit: ‘Graag bouwen we samen met de stad aan een verdere uitbreiding van onze universiteit in Den Haag. Als stad van vrede, recht en veiligheid en door haar grootstedelijk karakter biedt Den Haag veel mogelijkheden voor onderzoek en onderwijs. Den Haag is hét politieke en bestuurlijke hart van Nederland en een vestigingsplaats van veel internationale organisaties.’

Bij de ondertekening was ook hoogleraar Erwin Muller, bestuurder van de Campus Den Haag aanwezig. Vanwege de coronamaatregelen waren vice-rector Hester Bijl en de wethouders Saskia Bruines (Economie en Campusontwikkeling) en Hilbert Bredemeijer (Onderwijs) er online bij.
Wethouder Anne Mulder (links) en Martijn Ridderbos, vice-voorzitter college van bestuur van de Universiteit Leiden, ondertekenen de verklaring.

Campusboulevard

De Campusboulevard komt te liggen tussen het Prins Bernhardviaduct en de Schedeldoekshaven. Het moet een plek worden waar studenten, medewerkers en inwoners van Den Haag elkaar kunnen ontmoeten. Het gebied is momenteel nog in ontwikkeling, maar biedt straks naast woningen, bedrijven en kennisinstellingen ook groen en een buitenruimte waar voetgangers centraal staan. De boulevard is een aanvulling op de 'Policy Campus', het gebied rondom Centraal Station, waar veel departementen en onder meer de Koninklijke Bibliotheek zijn gevestigd.

Nieuw universiteitsgebouw

Het nieuwe universiteitsgebouw aan de Campusboulevard is onderdeel van de plannen van de Campus Den Haag. Toegankelijkheid en bereikbaarheid zijn voor de universiteit en de gemeente Den Haag van groot belang en dat maakt de locatie van het Central Innovation District (CID) in het stationsgebied bij uitstek geschikt. Voor de gemeente Den Haag betekent de uitbreiding van de Campus Den Haag een versterking van het gebied waarin overheid, kennisinstellingen en het bedrijfsleven nog beter de krachten kunnen bundelen. De gemeente presenteerde enkele maanden geleden haar ontwerp-structuurvisie CID 2040. Uitbreiding van de Universiteit Leiden in Den Haag past goed in het ruimtelijke beleid, de visie en de ambities van de gemeente voor dit gebied.

Campus Den Haag sterk gegroeid

In ruim twintig jaar is de Campus Den Haag uitgegroeid van een paar medewerkers naar een volledige vestiging van de universiteit met meer dan 500 medewerkers, 18 Bachelor- en Masteropleidingen en ruim 6000 studenten. De uitbreiding past bij de ambities van de Universiteit Leiden in Den Haag en omgeving.