Nieuw project zet kunstmatige intelligentie in bij ontwikkeling medicijnen

In de gezondheidszorg is kunstmatige intelligentie vrij normaal: het wordt bijvoorbeeld gebruikt als hulp bij het stellen van diagnoses. Bij het ontwikkelen van geneesmiddelen wordt kunstmatige intelligentie echter nog niet zo veel gebruikt. Een nieuw prestigieus samenwerkingsverband gaat daarom onderzoeken hoe kunstmatige intelligentie kan bijdragen aan het ontwikkelen van nieuwe medicijnen.

Multidisciplinair opleiden

Om kunstmatige intelligentie in te kunnen zetten bij de ontwikkeling van nieuwe medicijnen, moeten onderzoekers veel kennis hebben van zowel kunstmatige intelligentie als scheikunde. Meestal hebben onderzoekers kennis van één veld. Het nieuwe Innovative Training Network (ITN) Advanced Machine Learning for Innovative Drug Discovery (AIDD) wil daarom zestien promovendi opleiden tot experts op het snijvlak van scheikunde en kunstmatige intelligentie.

“One Chemistry” model

Zestien universiteiten, waaronder Universiteit Leiden, en diverse industriële partners bundelen in een samenwerking theoretische en praktische kennis om nieuwe mogelijkheden voor de inzet van kunstmatige intelligentie binnen de scheikunde te ontdekken. De focus van het onderzoek ligt daarbij op de praktische kant, om onder andere methodes om chemische reactiviteit te voorspellen te vinden, een multi-expertcomputersysteem om nieuwe medicijnen te ontdekken te ontwikkelen en computermodellen in te zetten om nieuwe moleculaire verbindingen te vinden. Daarnaast moeten de methodes van het project bijdragen aan het “One Chemistry” model. Met dit model moeten betrouwbare voorspellingen over allerlei factoren gedaan kunnen worden, waardoor de biologie en scheikunde beter kunnen samenwerken bij het ontwikkelen van nieuwe medicijnen.

In het project werken Helmholz Zentrum München (coordinator), Duitsland, AstraZeneca AB, Zweden, Bayer Aktiengesellschaft, Duitsland, Janssen Pharmaceutica NV, België, Enamine Limited Liability Company, Oekraïne, Aalto University, Finland, Freie Universität Berlin, Duitsland, Katholieke Universiteit Leuven, België, Johannes Kepler Universität Linz, Oostenrijk, Scuola Universitaria Professionale della Svizzera Italiana, Zwitserland, TU Dortmund, Duitsland, Universiteit Leiden, Nederland, Université du Luxembourg, Luxemburg, University of Vienna, Oostenrijk, Universitat Pompeu Fabra, Spanje en Vancouver Prostate Center van de University of British Columbia, Canada samen. Het project valt binnen het kader van het Marie-Skłodowska-Curie programma, waarmee internationaal en interdisciplinair onderzoek gestimuleerd wordt. De ITN’s zijn binnen dit programma de meest prestigieuze projecten. In totaal investeert de Europese Unie 3,93 miljoen euro in dit project, dat op 1 januari 2021 van start zal gaan.

Tekst: Chris Flinterman