Universiteit Leiden

nl en

‘Kinderen vinden programmeurs socialer dan schrijvers’

Hoe denken kinderen over informatica en het beroep programmeur? Shirley de Wit en haar collega’s van het Programming Education Research Lab (PERL) onderzoeken hoe kinderen programmeurs zien en of zij stereotype beelden hebben tegenover dit beroep. Afgelopen zomer deden meer dan 550 kinderen mee aan hun onderzoek in NEMO Science Museum tijdens Science Live.

Programmeren geen populair beroep

‘Het is erg belangrijk om de stereotypes te onderzoeken onder kinderen’, zegt De Wit. ‘We kunnen dan zien wat voor beelden zij precies hebben en welke carrière keuzes ze daarbij maken in een later stadium. Hier kun je dan uiteindelijk op inspelen om kinderen meer naar een beroep als programmeur te trekken.’ 

Uit de eerste data analyse blijkt dat programmeur geen populair beroep is onder kinderen, zowel onder jongens als meisjes. Daarbij vinden meisjes het nog minder interessant dan jongens. De Wit: ‘We zien ook dat kinderen geneigd zijn om te denken dat hobby’s als gamen vaker worden gedaan door programmeurs dan door schrijvers. Het grappige is dat ze denken dat programmeurs wel socialer zijn dan schrijvers, iets wat we niet verwacht hadden vanwege de stereotypes over andere technische beroepen.’

Programmeerles en gastlessen

Tijdens de analyse willen ze ook zoeken naar verschillen in beelden tussen de leeftijden. ‘Als we zien dat er een beeld ontstaat op een bepaalde leeftijd kunnen we hierop inspelen om dat beeld te veranderen’, zegt de Wit. ‘Je kunt hierbij denken aan gastlessen op school door rolmodellen of door meer programmeerlessen te geven op school. Dat is ook waar we ons in het vervolgonderzoek op willen focussen: kijken naar het effect van de aanpak en onderwerpen in een programmeerlessen op het beeld van de kinderen.’

Dit onderzoek is gefinancierd door VSNU Digitale Samenleving en COMMIT/. Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met NEMO Science Museum - Science Live , VHTO Landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek, Belle Derks (Universiteit Utrecht) en studenten van de TU Delft.

Wil je een impressie krijgen van het onderzoek van PERL in NEMO Science Museum tijdens Science Live? Bekijk dan de video waarin Shirley de Wit meer over de methode vertelt en de eerste uitkomsten van het onderzoek. 

Deze video kan niet worden getoond omdat u geen cookies heeft geaccepteerd.

Verlaat onze website om deze video te bekijken.
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.