Interview met Rob de Wijk in de Volkskrant over de verkiezingen in de Verenigde Staten

Rob de Wijk, Hoogleraar International Relations and Security aan het Institute of Security and Global Affairs van de Universiteit Leiden, ziet ongeacht de uitslag van de Amerikaanse verkiezingen weinig veranderen op het gebied van de internationale orde, maar mocht Trump worden herkozen, dan heeft dit volgens De Wijk een snellere Europese integratie tot gevolg.

Het maakt de hoogleraar persoonlijk weinig uit wie de verkiezingen wint, maar gezien De Wijk zojuist met zijn collega’s van het HCSS een rapport schreef, De Nederlandse belangen en het multilaterale systeem, is de uitspraak verrassend. Helemaal wanneer uit de conclusie van het rapport blijkt dat de verzwakking van organisaties als de EU, de VN en de NAVO slecht is voor landen als Nederland, die niet sterk genoeg zijn om hun eigen belangen te beschermen. Wat zal er dan gebeuren als Trump wordt herkozen? ‘Dan is het einde liberale wereldorde, maar dat is het nu al’, zegt De Wijk. ‘Als Trump herkozen wordt, gaan we keihard door met Europa. Dan wordt de Europese Unie een geopolitieke speler van jewelste. Dat proces wordt vertraagd als Biden wordt gekozen. Biden heeft gezegd dat traditionele bondgenootschappen versterkt moeten worden’.

Positie

De vraag is of Europa wel in staat is om een geopolitieke speler te worden. Rob de Wijk denkt van wel. ‘Xi Jinping en Trump willen dolgraag een handelsakkoord met de EU, omdat ze toegang willen tot de grootste interne markt ter wereld. Het handelsbeleid wordt door Brussel gedaan, de afzonderlijke lidstaten hebben er niet veel meer over te zeggen. Dan is Europa sterk. Op het gebied van buitenlands beleid heeft de EU het moeilijker, omdat besluiten alleen bij unanimiteit kunnen worden genomen’.

Lees het volledige interview met Rob de Wijk op de website van de Volkskrant

Rob de Wijk is hoogleraar internationale betrekkingen aan de Universiteit van Leiden. Daarnaast is hij ook voorzitter van de National Security Think Tank en columnist voor dagblad Trouw en schrijft hij maandelijks voor Energiepodium.nl.