Laura van Megen wint Daniël Heinsiusprijs met masterscriptie over de me-too-beweging in China

De #metoo-beweging is succesvol in China. Waar de ruimte voor het maatschappelijk middenveld in de Volksrepubliek zienderogen afneemt, heeft de #MeToo-beweging haar stempel gedrukt op zowel lokaal als nationaal overheidsbeleid. Dit opzienbarende gegeven was het vertrekpunt voor de masterscriptie van de Leidse politicologiestudent Laura van Megen. Haar onderzoek is nu bekroond met de Daniel Heinsiusprijs van de Vlaamse en Nederlandse verenigingen van politicologen.

#ricebunnies

In haar masterscriptie, getiteld China’s #Ricebunnies localizing #MeToo: Norm localization of anti-sexual harassment sentiment: a PRC case study, verklaart de Leidse politicologiestudent Laura van Megen hoe de Chinese #metoo-beweging erin slaagt seksuele intimidatie op de agenda te krijgen. Van Megen deed vele interviews met activisten en slachtoffers van seksueel geweld in China. Daarnaast bestudeerde zij tal van beleidsdocumenten. Haar conclusie luidt, onder meer, dat #MeToo de boodschap slim vertaalt naar de lokale, Chinese, context.

De jury—dit jaar gevormd door Trineke Palm (Universiteit Utrecht), Lisanne de Blok (Vrije Universiteit Amsterdam), Katja Biedenkopf (KU Leuven), Julie Sevenans (Universiteit Antwerpen) en Simon Otjes (Universiteit Leiden)—prijst Van Megen, en ook haar begeleider Carina van de Wetering en tweede lezer Rebekah Tromble, voor de getoonde ambitie. De Chinese casus is relevant, maar moeilijk toegankelijk. Van Megens veldwerk is indrukwekkend. Daarnaast is haar scriptie ook ‘theoretisch en methodologisch solide’, aldus de jury. China’s #Ricebunnies ‘leest zeer prettig, is rijk aan informatie en tegelijkertijd bondig geschreven’. Dat alles maakt Van Megens onderzoeksverslag de beste inzending in een sterk veld van 24 masterscripties uit Vlaanderen en Nederland.

Laura van Megen
Laureaat Van Megen

Daniël Heinsius-scriptieprijs

De Daniël Heinsius-scriptieprijs wordt jaarlijks uitgereikt aan een student die in zijn of haar scriptie in het voorgaande academisch jaar ‘op de meest aansprekende wijze met behulp van sociaal-wetenschappelijke theorieën en/of methoden een antwoord heeft gegeven op een politicologisch relevante probleemstelling.’ Zowel docenten als studenten kunnen doctoraalscripties voordragen (mits die zijn becijferd met een 8 of hoger). De prijs is vernoemd naar Daniël Heinsius, die kan worden beschouwd als de eerste hoogleraar in Europa met een leeropdracht op het terrein van de politieke wetenschap: Heinsius werd in 1612 aan de Universiteit Leiden benoemd tot hoogleraar Politices.

Traditiegetrouw wordt de prijs uitgereikt tijdens het Politicologenetmaal, de jaarlijkse bijeenkomst van de Vlaamse en Nederlandse ‘beroepsverenigingen’ van politicologen. In coronajaar 2020 was het etmaal een digitale conferentie en werd de prijs uitgereikt in een videoboodschap van juryvoorzitter Julie Sevenans (Universiteit Antwerpen).

Meer weten?

Laura van Megens masterscriptie

De virtuele prijsuitreiking tijdens het Politicologenetmaal

› Nederlandse Kring voor de Wetenschap der Politiek: politicologie.nl