Studiejaar Biologie begint met 2020 stuks zwerfvuil minder

Het nieuwe collegejaar is ingeluid en daarmee gaat ook het onderwijs weer van start. Universitair hoofddocent Dennis Claessen en onderwijsdirecteur Han de Winde van het Instituut Biologie Leiden bedachten voor hun studenten een milieuvriendelijke kennismaking met het Leiden Bio Science Park, met hulp van Plastic Spotters Liselotte Rambonnet en Auke-Florian Hiemstra.

Studenten ruimen zwerfafval op en registeren het met de app Litterati (foto: Liselotte Rambonnet)

Met een vuilniszak in de ene hand en grijper in de andere hand liepen begin september groepjes biologiestudenten door het Leiden Bio Science Park. Ter introductie van de master Moleculaire Genetica en Biotechnologie maakten de studenten kennis met het Bio Science Park, terwijl ze tegelijkertijd zwerfafval opruimden én meehielpen aan wetenschappelijk onderzoek. Dennis Claessen, universitair hoofddocent bij het Instituut Biologie Leiden (IBL), had een wandeling uitgezet langs bedrijven en instellingen waar biologiestudenten vaak hun stages uitvoeren. Het idee ontstond uit gesprekken met Han de Winde, onderwijsdirecteur van het IBL, over alternatieve vormen van het onderwijs. De Winde is blij met het initiatief: ‘Het is een zeer geslaagde kennismakingsactiviteit geworden; een mooi voorbeeld van hoe de coronamaatregelen tot creatieve alternatieven kunnen leiden.’

Afval en data verzamelen

De activiteit is opgezet in samenwerking met Plastic Spotters Liselotte Rambonnet en Auke-Florian Hiemstra, promovendi bij respectievelijk het IBL en Naturalis Biodiversity Center. Met hun project Plastic Spotter monitoren ze plastic vervuiling in Leiden samen met vrijwilligers. Rambonnet: ‘De studenten hebben geweldig hun best gedaan en waren erg enthousiast en gedreven. In totaal hebben ze meer dan 2000 stuks afval verzameld én geregistreerd.’

Met de app Litterati wordt data verzameld over zwerfafval (foto: Liselotte Rambonnet)

Naast het zwerfvuil werd ook data verzameld. Met de app Litterati maakten de masterstudenten foto's van elk stuk zwerfvuil en beschreven ze wat ze vonden. Rambonnet licht het nut daarvan toe: ‘Zo dragen ze bij aan wetenschappelijk onderzoek en krijgen we inzicht in het type zwerfvuil op het Bio Science Park en waar de hotspots zijn. Uit de eerste reacties van de studenten begrepen we al dat ze vooral veel sigarettenpeuken vonden, met name rondom het Gorlaeus. Helaas beseffen weinig mensen zich dat de peuken plastics, nicotine, zware metalen en andere chemicaliën bevatten die niet afbreken in de natuur én schadelijk zijn voor bodem- en waterleven.’

Peukvrij terrein

De data moet uiteindelijk bijdragen aan het voorkomen van het zwerfvuil zoals de peuken. Plastic spotter Hiemstra licht toe: ‘Sinds 1 augustus mag er niet meer gerookt worden op de terreinen van de Universiteit Leiden. Dit betekent mogelijk dat mensen gaan roken op plekken waar geen asbakken staan en nog meer peuken in het milieu belanden. Iedereen kan een steentje bijdragen door zwerfvuil te voorkomen, en door het op te ruimen en in kaart te brengen.’

Wil je helpen en data verzamelen van plastics die het water vervuilen?

Ga naar de Plastic Spotter website