Leren omgaan met ‘we kennen die leugens van de media’

Alumnus Engelse taal en cultuur Daan Koopen werkt naast zijn master Journalistiek en Nieuwe Media bij de regionale nieuwszender Unity. Begin 2020 deed Daan mee aan het arbeidsmarktonderzoek onder geesteswetenschappers en dong daardoor mee naar 1 van de 3 prijzen. En hij won. Terwijl hij zijn prijs ontvangt, vragen we hem het hemd van het lijf over zijn loopbaan tot nu toe. ‘Ik werk ook vrijwillig extra uren op de redactie.'

‘Ik deed mee aan het arbeidsmarktonderzoek om kans te maken op de prijs,’ geeft Daan Koopen onmiddellijk toe. Die gok heeft goed uitgepakt. Vandaag, maandag 14 september, ontvangt hij als 1 van de 3 prijswinnaars € 250 aan bonnen uit handen van Loes Nordlohne, loopbaanadviseur bij de faculteit Geesteswetenschappen.

Hoe gaat het met zijn loopbaan?

Daan (24), haalde eerst zijn bachelor Engelse taal en cultuur aan de Universiteit Leiden. Nu werkt hij naast zijn master Journalistiek en Nieuwe Media als politiek verslaggever bij Unity. Hij verslaat de raadvergaderingen van Leiderdorp en Zoeterwoude. ‘Ik vind het bijzonder dat de raadsleden zich zo inzetten voor hun eigen omgeving. Van een 19-jarige tot een oudere dame van de seniorenpartij. De regiopolitiek fascineert me.’ Hoe de landelijke politiek zijn weerslag heeft in de regio merkte hij bij het boerenprotest in het voorjaar. ‘Al die tractoren en boze mensen op de Langegracht waren best indrukwekkend. Toen ik iemand wilde interviewen vroeg ze eerst hoe we dat gingen brengen, want ‘we kennen die leugens van de media’ zei ze. Na een goed gesprek konden we uiteindelijk een goed verslag maken.’

‘Netwerken helpt heel erg’

Hoe die beeldvorming werkt, merkte hij eerder toen hij tijdens zijn bachelor een half jaar in Amerika studeerde. ‘Ik was geintrigeerd door Trump en zijn spel met de media. Ik wil zelf niet de politiek in, maar er wel dichtbij zitten.’ Om toegelaten te kunnen worden bij de master Media en Journalistiek moest hij vooraf de minor Journalistiek en Nieuwe Media volgen. ‘Mijn stage liep ik toen bij Pauw. Ik verzorgde tijdens de uitzendingen het webbeheer. Daarna liep ik stage bij RTL Nieuws en vervolgens ging ik aan de slag bij Omroep West. Toen ik daar als zzp’er vanwege corona geen werk meer had, tipte een collega mij om bij Unity te solliciteren. Dat pakte goed uit. Het is echt belangrijk om in de sector waarin je wilt werken een netwerk op te bouwen.'

‘Lekker veel zelf doen’

Hij is net gestart met de master Journalistiek en Nieuwe Media aan de Universiteit Leiden. ‘Ik heb veel online colleges en omdat een aantal studenten niet in Leiden woont zijn ook de werkgroepen met andere studenten vaak online.’ Dat vindt Daan best lastig, gelukkig heeft hij in zijn werk meer live contact. ‘Ik vind het erg leuk om veel verschillende mensen te ontmoeten en hun verhaal te horen. Ik heb gewoon een brede interesse.’ Naast zijn studie en de drie avonden als betaald politiek verslaggever is Daan daarom vaak op de redactie van Unity te vinden. ‘Ik werk vrijwillig extra uren op de redactie. Er is altijd iets te doen. Elke redactie, groot of klein is uiteindelijk hetzelfde. Onderzoeken, vragen stellen, monteren. Hier kan lekker veel zelf doen en ik leer heel veel,’ sluit Daan af.

Het gaat goed met de Leidse afgestudeerde geesteswetenschappers blijkt uit het onderzoek

70% van de bachelor- en masteralumni vindt de eerste baan binnen twee maanden na het afstuderen. En 83% van de afgestudeerde masterstudenten vindt die eerste baan op hbo- of academisch niveau. Dat blijkt uit het recente arbeidsmarktonderzoek dat door onderzoeksbureau DESAN werd uitgevoerd in opdracht van de Faculteit Geesteswetenschappen onder alumni die tussen 2016 tot 2020 een studie hebben afgerond op het gebied van talen, culturen, regiostudies, internationale betrekkingen, geschiedenis, filosofie, kunsten en religiewetenschappen. Het onderzoek liep van 29 januari tot 5 maart 2020. Van de 4.843 alumni die zijn benaderd, hebben 1.222 alumni (25,2%) de online vragenlijst ingevuld. Onder de deelnemers aan het onderzoek werd drie keer een prijs van € 250 aan bonnen verloot. Naast Annika en Allison was Daan Koopen 1 van de 3 gelukkigen. De prijsuitreiking vindt in september plaats vanwege de corona maatregelen en de zomervakantie.

Meer weten over de uitkomsten van het onderzoek?

Download de verkorte brochure via de site of bekijk de uitgebreide online brochure. In deze brochure lees je meer over de tevredenheid van onze alumni, over hun studiekeuze, de voornaamste taak in hun eerste baan en persoonlijke verhalen.