Universiteit Leiden

nl en

Carolien Rieffe beantwoordt 10 vragen over pesten en autisme

'Het enige dat in mijn ogen kan helpen is het creëren van een écht inclusief schoolklimaat waarin iedereen welkom is, ook als je op wat voor manier dan ook anders bent,' zegt Carolien Rieffe in een interview met de Nederlandse Vereniging voor Autisme (NVA) in de Week tegen Pesten, 21 - 25 september.

Nederlandse Vereniging voor Autisme (NVA)

Carolien Rieffe neemt de aftrap voor haar rekening in een NVA-serie over onderwijs, op zoek naar antwoorden op de vraag: wat is autismevriendelijk onderwijs?
10 vragen over autisme & pesten

Week tegen Pesten 2020

Van 21 t/m 25 september staat het aanpakken van pesten en het werken aan een veilige school centraal. Dit jaar is het motto Samen aan zet
Week tegen pesten 2020

Eerder in de media

Sleutelstad 93.7 FM

Uit het onderzoek van Rieffe, Evelien Broekhof en Sheida Novin blijkt dat pesten nadelige gevolgen heeft voor alle betrokkenen. Jongens met autisme reageerden bozer dan andere jongens wanneer ze gepest werden, wat hen extra kwetsbaar maakt voor nieuwe pesterijen. Langdurig gepest worden leidde echter bij jongens met en zonder autisme tot angst en schaamte. Kinderen die anderen pestten, voelden zich steeds vaker boos en steeds minder schuldig. Rieffe pleit voor een verandering van de groepsdynamiek als oplossing voor pesten.
Science071, Sleutelstad 93.7 FM

Ouders van Nu

Van kinderen met autisme wordt vaak gezegd dat ze niet empathisch zijn, maar volgens Rieffe is dat een misverstand. Zij stelt dat kinderen met autisme wel geraakt worden door emoties van anderen, maar niet weten hoe ze daarmee om moeten gaan. Vaak proberen ze de emoties van anderen te negeren, om te voorkomen dat ze daardoor overprikkeld raken.
Kind met autisme is wel empathisch

Algemeen Dagblad

Kinderen leren op school vaak tussen de lessen door belangrijke sociale vaardigheden, maar niet elk kind krijgt die kans. Rieffe bespreekt het gevaar van buitensluiting, een vorm van pesten die door leerkrachten niet altijd opgemerkt wordt.
Jack van Gelder blikt terug: De echte lessen leer je op het schoolplein

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.