Tymon de Haas in het NRC over onderzoek naar het Romeinse platteland

Wanneer je vanuit Rome zestig kilometer naar het zuiden rijdt, is er in eerste instantie weinig bijzonders te zien. Toch is Tymon de Haas al een decennium in deze regio aan het werk, en niet zonder succes.

Tymon de Haas, Universitair docent bij de Faculteit Archeologie van de Universiteit Leiden, heeft samen met Gijs Tol al enige bevinden gedaan die  bestaande ideeën over het leven op het Romeinse platteland op losse schroeven hebben gezet. Het werk van De Haas en Tol is onderdeel van een langlopend archeologisch project in het gebied waar de Pontijnse moerassen lagen totdat Mussolini ze in de jaren dertig van de vorige eeuw liet droogleggen. Veertig jaar later begonnen De Haas en Tol met opgravingen in de voor-Romeinse stad Satricum.

Landschap

Tol en De Haas richten zich nu vooral op het omliggende platteland. Er speelt zich in rurale landschappen veel meer af dan je aan het oppervlak kunt zien. ‘De basis voor het vinden van materiaal is nog altijd veldverkenning’, zegt De Haas. ‘Een groep mensen loopt met een onderlinge afstand van tien meter over een stuk omgeploegde grond en kijkt naar beneden: wat is daar te zien aan archeologisch materiaal’? Echter maken de archeologen ook gebruik van modernere technologieën. ‘Op zo’n plek waar het bestaan van een boerderij wordt vermoed, gaat een geomagnetische grondverkenner aan de slag: een kar met een apparaat dat met tien sensoren variaties in het aardmagnetisch veld registreert’.

Lees het volledige artikel op de website van het NRC.